En transportudstilling med succes
Den største nordiske transportudstilling i år Lastbil 2006, der som sædvanligt blev afholdt på ELMIA-messen ved Jönköping, slog alle rekorder med ikke færre end 372 udstillere og 64.000 m2 stand-areal. Besøgstallet nåede op på i alt 39.165 over de fire dage, som messen var åben. Når vognmandserhvervet kæmper hårdt for at kunne klare efterspørgslen efter transport, mærkes dette også hos leverandørerne. Mange af udstillerne kunne da også fortælle om en meget givende messe. ? Lastbil 2006 er et meget effektivt mødested for såvel udstillere som besøgene, siger Marcus Haraldsson, der er projektleder på messen.
VBG stod for den absolut største og mest innovative nyhed på udstillingen.En fuldautomatisk påhængsvognskobling, der ikke blot er forbindelsen mellem forvogn og påhængsvogn, men som også har el-forbindelser og luft-forbindelser med i koblingen. Den nye multifunktionskobling er helt automatisk. Chaufføren kan på et display i førerhuset se, hvor tæt har en på påhængsvognens træktriangel og hvilken kurs han skal holde for at få koblet til. Når trækstangens koblingsdel er på plads kobles der automatisk. Der er ikke noget fysisk arbejde. Drejepunktet er flyttet fra centrum af koblingen og ca. 10 - 20 cm bagud. Den nye kobling testkøres foreløbig på et svensk tømmervogntog, og man skal nok ikke lige regne med at det lanceres lige omkring det næste hjørne.
SneploveSneplove, ja det er jo noget vi i Danmark først tænker på når sneen er kommet. Mange danske materielindkøbere burde nok være tage til Lastbil 2006 for at se det sidste nye. Producenten Mähler viste her sidste nyt inden for sneplove. Prøv at lægge mærke til hvor langt det bagerste skær går ud, og det forreste skær er blot en gummilap, som reguleres hydraulisk. En sneplov af denne type kan faktisk klare to almindelige sneploves arbejde med den store bredde.
Scania
Scania præsenterede den første lastbil med V8 motor i EURO5. Selv om det snart er et år siden at Scania fremviste sit nye motorprogram, hvor også indgår en V8 motor i EURO5 udførelse, er det først på Lastbil 2006, at Scania endelig viste en R500 med V8 motor i EURO5 udførelse. Den viste vogn, er en trækker udstyret med Scanias nye motor DC1609, der har 500 hk og 2500 NM og som opfylder EURO5 normen ved anvendelse af SCRteknik, der kræver AdBlue for at fungere. Vognen er færdigopbygget fra fabrik som treakslet trækker med den nordiske "trækkerpakke" og har en egenvægt på 9.380 kg.
VolvoVolvo har allerede fået de første nye FE og FL vogne gjort køreklare. Volvo havde selvfølgelig også en stor indendørs stand med hele programmet, der jo i dag nok er det meste omfattende lastvognsprogram med det største antal nye modeller i Europa.
På HIABs stand fandt jeg denne Femodel opbygget med kran og hejs.
MAN har fodfæste i SverigeInteressant nok virker det som om MAN mener det alvorligt, når de vil ind på det svenske lastbilmarked. På Lastbil 2006 havde den tyske lastvognsproducent en stor stand med masser af nye kundeopbyggede lastvogne.
-----