23948sdkhjf

Ikke til at komme uden om

Da FCK-spillerne for et par uger siden løb fra banen efter den fantastiske ude-sejr over storklubben Ajax, var det ingen der sagde ?puh, hvor I lugter af sved?.

Da verdens største containerskib Emma Mærsk sidst i august under stor bevågenhed bevægede sig til søs, var der ingen der sagde ?for pokker, den fylder jo alt for meget?.

Men når en lastbil passer sin dont på landevejene og bringer de varer frem, som virksomhederne skal bruge for at holde hjulene i gang og leverer de levnedsmidler, som skal holde os alle i live, så er der ingen, der bliver glade. Ingen tv-kanal kan bringe et indslag om vejtrafik uden pr. automatik at beskrive hverdagens slider, lastbilen, som enten osende, stinkende, forurenende, overdimensioneret, tonstung, farlig eller grim.

I gamle dage sagde man: ?den der ager med stude kommer også med?. Så forsonende en vurdering skal lastbilfolket ikke forvente i vore dage ? og da slet ikke i øjeblikket, hvor trafikken på vejene propper til som aldrig før og behovet for en prügelknabe til afløb for trafikanternes kø-frustration er allestedsnærværende.


En kontrast

Lastbilens image står i skærende kontrast til det fantastiske instrument den faktisk er. Dens popularitet er omvendt proportional med den nytte, den gør. Og nedvurderingen er helt ufortjent, når man ved, hvor megen dygtighed der udfoldes både bag rattet og bag skrivebordet i vognmandsvirksomhederne. Der bliver ikke kørt en eneste kilometer mere end nødvendigt. Der bliver taget ansvar hver time dagen og natten igennem for trafiksikkerheden. Miljøbelastningen fra motorerne nedsættes år efter år. Lastbilproducenterne, brændstofleverandørerne bliver bedre og bedre til at imødekomme sikkerhed og miljø. Men lige lidt hjælper det tilsyneladende. Selv den dag en lastbilmotor er så effektiv, at den snarere renser luften, så den kommer renere ud end den kom ind, skal vi nok høre, at den sviner.

Det hænger ikke sammen. En moderne lastbil er i dag et teknisk vidunder. Den er smuk og den kan det hele. Og det samme kan de folk, der håndterer den. Der er sket kolossale fremskridt, siden den kom frem og viste sig mere uundværlig end nogen anden godstransportør. Automatikken lader efterhånden ikke et fly meget efter ? i hvert fald ikke når man ser på f.eks. de nyeste sikkerhedssystemer, som kan får lastbilen til at bremse af sig selv foran en forhindring. Og det er kun begyndelsen.


Striptease i mørke

Men hvad hjælper det, hvis ingen ved det. Hvis ingen lægger mærke til den imponerende udvikling i både håndtering og præstationer som lastbilen og dens folkefærd. Hvis alle bedømmer den ud fra de få kedelige undtagelser og ulykkesfugle?

Danmarks Transport-Tidende vil gerne gøre noget ved lastbilens helt ufortjent dårlige image. Ingen behøver elske den, men der er ingen grund til det had og den irritation, den mødes med af folk, der alligevel ikke kan undvære dens service i ret mange dage.

Vi vil i de kommende numre vise de gode sider af dette enestående transportmiddel, og vi vil tage fat på de falske myter ? sammen med de kritikpunkter, der naturligvis også eksisterer. Men vi vil gerne frembringe et mere sandt billede. Så kan folk selv afgøre, om de kan lide, hvad de ser.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08