Mange fordele ved linkvogntog
Vi ser store fordele i indsættelsen af modulvogntog af linktypen på trafikkerne mellem Sverige og Sjælland, siger General Manager East John Lauritzen, der sammen med Peter Kristiansen er ansvarlig for MAHE euros hastigt voksende biltrafikker, der styres fra kontoret i Kastrup.
- I begyndelsen af året indså vi, at vi var nødt til at opnå en højere kapacitet på vore transporter til bl.a. Stockholm. Årsagerne var mange, bl.a. et gigantisk spring i godsmængderne, stramninger omkring køre- og hviletidsbestemmelserne, mangel på kvalificeret arbejdskraft.
Samtidig gjorde ønsket om at være på forkant med en langtidsholdbar løsning, at man hos Mahe, begyndte at tænke på nye løsninger.
- Man kan jo ikke bare blive ved med at presse mere gods ind på det nuværende system og så håbe på, at det bare går, vurderede Mahe, som derfor i februar fik kontakt med vognmand Jørgen Stoltze i Gränna, der som et forsøg ville sætte et modulvogntog ind på trafikken mellem Sjælland og Stockholm.
Da vognmanden har domicil lige midt mellem de to destinationer, viste det sig hurtigt at være en rigtig god beslutning, der siden har udviklet sig til, at Jørgen Stoltze i dag kører med tre modulvogntog for Mahe, alle af linktypen.
- Vi er meget tilfredse med samarbejdet med den svenske vognmand, og nu er trafikkerne udvidet til også at omfatte kørsel til Nordsverige, hvor man virkelig kan opnå en meget høj udnyttelse af de større vogntog, siger John Lauritzen
Transportcentrene i DanmarkHan slår også fast, at modulvogntogsløsningen med linktrailer, er en meget fleksibel løsning, som han tror på, er den mest optimale model.
Vognmanden skal kun anskaffe sig en treakslet standardtrækker, resten kobles blot efter. Både linktraileren og den almindelige standardtrailer, der ruller bagerst i kombinationen, kan håndteres enkeltvis af den samme trækker, og det er en af de store fordele ved linkkombinationen.
- Men hvorfor kan vi ikke få lov til at lade modulvogntogene køre til transportcentrene i Danmark. Hvorfor er det nuværende forsøg kun lige målrettet på forvogn-dolly-trailer kombinationen og almindelige svenske 24 meter kombinationer, spørger John Lauritzen.
Mahe har hver dag i samarbejde med Århus-kontoret ca. 30 vogntog i trafik på Sverige. Til at styre de mange direkte dør-til-dør leveringer anvendes moderne flådestyringssystemer, der både omfatter planlægning af ruter og tid, så man hele tiden er ajour med hvor godset befinder sig. Samtidig har man også styr på køre- og hviletiden, så man undgår eventuelle overraskelser.
Til og fra Norden
På bl.a. Stockholms-trafikken anvendes lodssystemet, som er et system hvor der byttes chauffører undervejs.
Mahe euro as er koncentreret omkring trafikker til og fra Norden, samt Baltikum, Rusland og Benelux-området. I Sverige har Mahe egne kontorer i Malmø, Gøteborg og Stockholm og i marts i år åbnedes kontor i Norges hovedstad Oslo
-----