Martinair står stærkt i Norden
Vi har haft nogle rigtigt boomende år, efterfulgt af de sidste par år med konsolidering og stabilitet. Dermed har vi været i stand til at fastholde både vore voluminer og vore markedsandele i de nordiske markeder, siger Thorbjørn Lundblad, der er selskabets direktør for de nordiske og baltiske markeder.
- Ingen tvivl: Sverige er naturligvis vores største enkeltmarked her i Norden, og det tegner sig for noget, der ligner halvdelen af den nordiske og baltiske fragtmængde i Martinair. Vores fokus er især på ruterne ud af Amsterdam til Sydamerika, Nordamerika og ikke mindst Afrika. Men det er også Martinair?s strategi at bygge op på ruterne til og fra Fjernøsten, og det er lykkedes for os, selvom det er markeder, hvor konkurrencen er enorm i østgående retning, mens rater og yield er under konstant pres. Det er derfor ikke nogen let opgave..
Via MalmøMartinair er off-line i Norden; al Martinair-fragt går via Malmø, hvor selskabets nordiske hub ligger hos Malmø Air Cargo, der for nylig blev overtaget af Menzies. Mellem Malmø og Amsterdam er der så et scheduleret og tæt trucking netværk med gods til og fra ?
- Vi kan for så vidt være ligeglade med lige netop hvem, der er ejer flyfragtterminalen i Malmø. Men måske vil det vise sig at indebære visse fordele og nye muligheder, at det netop er Menzies, der er gået ind; Menzies er et globalt foretagende, der også samarbejder med Martinair i vores hoved-hub i Amsterdam, og det kan nok vise sig at indebære muligheder inden for eksempelvis data og IT-området, siger Thomas.
Halv danskOg så er Martinair jo i vore dage blevet halvt dansk: Det skete i forbindelse med Mærsk Gruppens overtagelse af P&O Nedlloyd, der medbragte 50 procent af aktierne i Martinair.
Så selvom Maersk solgte sig ud af luftfarten ved salget af Maersk Air til Sterling, så er selskabet altså fortsat stærkt med i billedet, når det gælder luftfragt ? og i øvrigt ejer Maersk også fortsat Star Air, der flyver fragt for kurerselskaberne.
-----