Transportkøber regner med faste mauttakster
Danske vognmænd har investeret i nye lastvogne i stor stil det sidste års tid. Men indtil nu har interessen for de miljøvenlige Euro4 og Euro5 lastvogne været meget behersket.
Lidt besynderligt, når nu de miljøvenlige lastvogne får miljørabat på den tyske vejskat og faktisk har udsigt til positiv særbehandling fra myndighederne ? eksempelvis i kommende danske miljøzoner.
Da den tyske motorvejsafgift på lastvogne trak mørke skyer over horisonten for den danske transportbranche, blev der især fra transportkøberne lagt op til en praksis, hvor ?maut?en? blev viderefaktureret med dokumentation fra maut-konsortiet Toll Collect.
Transportkøberne var nemlig bange for, at vejafgiften blev til en blankocheck til vognmændene.
Men ideen var for bøvlet og i praksis afregnes maut?en enten som en fast kilometer takst ud fra den gennemsnitlige mauttakst på 12 eurocent eller et fast kilotillæg på stykgods.
- Vi har ikke mødt krav om direkte viderefakturering af maut?en. De fleste i branchen går ud fra en fast aftalt takst og det er også, den måde vi afregner med vores underleverandører vognmændene, siger divisionschef Bo Thygesen, der har ansvaret for DFDS Transport kontinenttrafikker i Vestdanmark.
I front med materielI FDE er direktør John Thomsen heller ikke stødt på konkrete eksempler på, at transportkøberne kræver viderefakturering af dokumenterede maut-udgifter.
- Vi leverer dokumentation til de vognmænd, der afregner deres vejafgift via os, gennem den månedlige faktura fra Toll Collect. Men præcis hvordan de afregner med deres kunder, ved jeg ikke, siger John Thomsen.
Han påpeger, at netop eksportvognmændene altid har ligget i front, når det gælder moderne materiel.
- De har en stærk interesse i at køre med det mest effektive materiel for at holde omkostningerne nede. Den tendens forstærkes yderligere af tiltag som den tyske vejskat, siger John Thomsen.
En anden forklaring på, at forholdsvis få af de mange nyindregistrerede lastvogne har Euro4 eller Euro5 motor er, at lastvognsfabrikkerne ikke har kunnet følge efterspørgslen.
Euro4 motoren bliver 1. oktober et krav på alle nyindregistrerede køretøjer i EU. Derfor mister Euro4 motoren også status som særligt miljøvenlig i det tyske mautsystem og bliver fra samme dato pålagt den mellemste maut-takst, sammen med Euro3-lastvognene.
Dermed er Euro5 lastvogne, der typisk koster 60.000-70.000 kroner ekstra, de eneste lastvogne, der kan køre til den laveste maut-takst.
-----