Modulvogntog er løsningen
Store skift i produktionsmønsteret medfører større transportbehov
NVFs konference med temaet motorbrændstof – hvad er bedst for Norden – fik problemstillingen linet op af direktør Erik Østergaard fra DTL. Han sagde bl.a.:
- I øjeblikket ser vi nogle ret kraftige skift. Nogen produktion flytter til Asien og containeriseringen spiller her en stor rolle. Det at man kan fylde varerne i en boks og så sende dem af sted, betyder at man let kan sende halvfabrikata frem til Kina og færdigvarer i containerne retur. Det medfører jo et meget stort transportbehov i land, hvor man skal have containere fragtet fra kunderne og til havnene og omvendt.
- Denne udvikling har bl.a. betydet at en havn som Shanghai har haft en vækst på 25 procent fra 2004 til 2005. Tilsvarende har store vigtige Europæiske containerhavne som Hamburg og Rotterdam haft en vækst i nærheden af 12 – 15 pct.. Kigger man på udviklingen i Danmark, kan man nok også forvente en kraftig vækst i transportarbejdet, vurderede Erik Østergaard, som tilføjede:
- Samtidig er der udviklingen med den store chaufførmangel, samt brændstofprisernes udvikling. Ingen ved hvor dieselpriserne bevæger sig hen ad. Vognmændene kan ikke selv fordøje olieprisens stigning, og de er nødt til at gøre som det øvrige transporterhverv, sende regningen videre til kunderne. Derfor er løsningen på kort sigt, at man tager modulvogntogene i brug i transporten. Med en investering på 75 til 100 mio. kr. kan modulvogntogene komme til at køre på det overordnede vejnet.
- Vi håber der vil blive sat penge af, så modulvogntogene, med 25,25 meters totallængde og 60 ton vogntogsvægte kan komme til at køre gradvis i løbet af 2007, sagde Erik Østergaard.
-----