Endnu tilbageholdende
Danske vognmænd satser stadig meget på EURO3 normen
Selv om lastvognssalget boomer for tiden, er de danske vognmænd ikke meget for at investere i mere miljøvenlige lastvogne – og det på trods af, at EURO4 normen venter lige om hjørnet, og en forhøjelse af gebyret for den tyske vejskat MAUTen på EURO4 følger, så EURO5 normen bliver mere attraktiv ved kørsel på Tyskland.
I år er der indtil den tyvende august leveret 254 EURO4 lastvogne med en totalvægt på mere end 15 ton og 51 EURO5 lastvogne. I EURO4 segmentet fører Scania stærkt med 143 enheder, efterfulgt af MAN, der har leveret 77 stk., mens Mercedes-Benz indtager tredjepladsen med 28 stk. Volvo har leveret fem stk. og IVECO et enkelt eksemplar.
I EURO5 segmentet fører Mercedes helt klart med 26 stk., mens Volvo har leveret 11 stk., MAN seks stk. og endelig DAF, der har leveret otte EURO5-klassificerede lastvogne. Scania er dog nu også på vej frem i EURO5 segmentet. Den første EURO5 version leveres i morgen til vognmand Finn Rams i Hirtshals.
Der er tale om en Scania R500 V8 med Topline førerhus opbygget som trækker, som leveres af Stiholt i Aalborg, hvor markedschef Jens Holger Pedersen har stået for salget.
-----