23948sdkhjf

Bøde-forskelle

Svenske vognmænd ønsker ensartet behandling fra myndighedernes side.

Svenske vognmænd ønsker ensartet behandling fra myndighedernes side.



Under debatten med politikerne ved åbningen af Lastbil 2006, lagde de svenske vognmænd ikke skjul på, at de er trætte af den store forskelsbehandling, som udøves af de svenske myndigheder over for nordiske lastvogne og ikke-nordiske lastvogne. En debat som de fleste danske vognmænd og chauffører vist kan nikke genkendende til.

Problemet er, at man ikke får bødekravene hjem fra de ikke-nordiske lastvogne, der overtræder gældende lovgivning i Sverige, mens de nordisk ejede lastvogne altid kommer til at betale bøder m.v. Problemet blev forelagt de tilstedeværende politikere, hvor bl.a. Socialdemokraternes sagde, at man ville fordoble bøderne. Det vil selvfølgelig ikke forbedre situationen, men blot ramme de nordiske transportfirmaer endnu hårdere. På den modsatte side af det politiske landskab, var der forståelse for, at man skal have andre løsninger i brug, så alle uanset nationalitet bliver behandlet ens. Man er jo vidende om, at ikke-nordiske chauffører blot kan arkivere evt. bødeforlæg lodret, fordi man ikke holder køretøjerne tilbage til bøden er betalt, som det f.eks. praktiseres i det sydlige Europa.

I Danmark har vi set tilsvarende eksempler, hvor f.eks. en belgisk ejet lastvogn blot fik lov til at køre videre efter at have betalt 1500 kr. bøde fordi fartskriveren var sat ud af drift. Havde køretøjet været dansk ejet, ville både chaufføren og vognmand have fået store bødestraffe. Chaufføren ville sandsynligvis have stået til en frakendelse af førerretten, mens vognmanden ville miste sine vognmandstilladelser

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08