23948sdkhjf

Bornholmstrafikken satser

Således sætter det bornholmske færgerederi nu fuld fart på for at udvide sit marked for sejlads i østersøområdet. Rederiet vil have andel i den stigende vækst i Østersøen for at supplere rederiets aktiviteter som lokal operatør på ruterne fra Rønne til Ystad, Køge og Sassnitz i Tyskland.

Adm. direktør Mads Kofod Bornholmstrafikken siger, at Østersøområdet er et naturligt hjemmemarked for færgerederiet.

- Det skal vi udnytte i kraftigere målestok end hidtil med Bornholm som omdrejningspunkt, siger han og bakkes i den sag op af formanden for Bilfærgernes Rederiforening, direktør Valter Merrild-Hansen, Samsø Linien A/S, som netop efterlyser nye ideer og tanker til dansk færgefarts fremtid.

- Mulighederne for at tiltrække turister i stort tal til de danske øer er til stede. Det gælder blot om at være kreative. Byggeri af Wellness-centre kunne være et eksempel. Det kunne ikke bare være et godt tilbud til øboerne, men føre til en win-win situation for færgerne og turismen i Danmark, vurderer han.

Privat og statsligt

Bornholmstrafikken kan skrive sin historie tilbage til 1866, et årstal, som senere lagde navn til de senere så kendte ?66-bådene? med berømte skibe som ?Kongedybet?, ?Rotna? og ?Hammerhus? som var kendt af de tusinder af skolebørn, der rejste på lejrskole på Bornholm som natlige dækspassagerer på bådene.

Det var det lokale erhvervsliv, der stod bag ruten, som imidlertid blev overtaget af staten i 1973. Den har dog aldrig været noget guldæg for staten, og der måtte kraftige effektiviseringer til for at selskabet kunne være med i EU-udbuddet af færgebetjeningen til Bornholm. Medarbejderstaben blev reduceret til 350 i april sidste år, men klarede alligevel at transportere 1,5 mio. passagerer i 2005.

Nye skibe ? mere fragt

Som led i effektiviseringen kom der nye skibe til: To ro/pax færger ?Dueodde? og ?Hammerodde?, som kraftigt har øget fragtkapaciteten til Bornholm. Dertil kommer katamaranfærgen ?Villum Clausen? mellem Ystad og Rønne, der sammen med Øresundsbroen har gjort Bornholm næsten ?landfast? med det øvrige land. Som reservefærge har rederiet ?Povl Anker?, der tidligere gik til København.

Den 1. maj i år blev hovedparten af statsvirksomheden Bornholmstrafikken omdannet til aktieselskabet Bornholmstrafikken med staten som aktionær, men det betyder, at der nu atter er åbnet for privat overtagelse af rederiet.

Kritik af vognmandsvirksomhed

Men en af Bornholmstrafikkens aktiviteter har vakt kritik: Nemlig at rederiet vil styrke sin vognmands-forretning, hvor man kører trailere ud til kunderne på øen og henter dem igen.

- HTSI og DTL finder det særdeles uheldigt, at Bornholmstrafikken på denne måde ønsker at udnytte sin monopolstilling til at bevæge sig ind i konkurrence med private transportvirksomheder, hedder det således i en henvendelse fra de to organisationer til transportminister Flemming Hansen. Organisationerne peger videre på, at de lokale transportvirksomheder stilles i en forretningsmæssigt meget svær situation, når de skal konkurrere med en aktør, der ud over det offentlige tilskud på ca. 120 mio. kr. har indgående kendskab til kundeforhold og konkurrencesituation, og som de er helt afhængige af, når de skal udføre deres transporter til og fra Bornholm.

Men Bornholmstrafikkens direktør Mads Kofod siger, at Bornholmstrafikken har drevet vognmandskørsel med trailere i flere år som en service til kunderne og agter at bliver ved med det, ikke mindst fordi det er en god forretning. Han mener ikke, at der er tale om en skævvridning af konkurrencen.

- Når det gælder spørgsmålet om statsstøtte, så er de 120 mio. kr. mere end rigeligt brugt op på selve færgetrafikken og indgår ikke i driften af vognmandsvirksomheden, siger han.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08