23948sdkhjf

Den store bøde kan forhandles væk

Men de nuværende skærpede sanktioner på landevejstransporten, er Bo Grubak ofte blevet spurgt til råds af vognmænd og chauffører på grund af sin viden som tidligere politimand med transport-området som speciale. Faktisk så ofte, at han har taget konsekvensen og netop har startet sit eget konsulent-firma ? BG-Consult ? for at række transportvirksomhederne og deres chauffører en hjælpende hånd.

- Med de enormt store bøder, vi ser i dag, og som slet ikke står i rimelig forhold til forseelsen, er der god grund til at se på, hvilke muligheder, der er for at få nedbragt bødestørrelsen. Det kan faktisk lade sig gøre gennem saglig og professionel håndtering af sagen, siger Bo Grubak.

- Før accepterede man jo rask væk bøden, selv om den måske føltes lidt forkert, fordi den kun var på 500 kroner. I dag handler det let om en månedsløn for en chauffør og endnu mere til vognmanden. Derfor kan der være god mening i, at prøve at få sagen behandlet, så bøden kan blive nedsat Det kan nemlig godt lade sig gøre, forklarer den tidligere politimand, som har eksempler på, at en bøde helt er bortfaldet, fordi man sagligt kunne argumentere for, at den ikke var berettiget.

- Omvendt er der sager, der er så oplagte, at jeg straks kan se, at her er der ikke noget at komme efter, her må man acceptere, at man har gjort noget forkert og tage følgerne, siger Bo Grubak, som med sit nye firma gerne vil ind i billedet som alternativ til advokat-bistand den type bødesager, fordi han ikke mener, at der er mange advokater, der har ekspertise på netop dette punkt.

Han vil gerne se sig selv om vognmandens og chaufførens medspiller i forbindelse med sigtelser fra myndighederne for overtrædelser af reglerne om køre- og hviletidsbestemmelser, lov om godstransport, særtransportbekendtgørelsen, ADR-konventionen, samt alle øvrige regelsæt som transportbranchen er underlagt.


Kraftige nedsættelser

Det har ved flere lejligheder vist sig, at når eksempelvis færdselsstyrelsen indkalder skiver og efterfølgende fremsætter bødekrav, kan der ved saglig og professionel fremlæggelse af tingenes faktiske tilstand opnås kraftige nedsættelser i bødekravene.

BG-Consult tilbyder at gennemgå sagerne, når de måtte opstå, tage kontakten til de relevante myndigheder og få drøftet sagerne igennem med henblik på at få kravene frafaldet eller alternativt nedsat bøderne.

Som politimand havde Bo Grubak regelsættene for transportbranchen som sit primære virke- og interesseområde. I dag er han beskæftiget i transportbranchen indenfor sværgodstransport, og har således dagligt fingeren på pulsen og ved, hvad der rør sig i branchen.

Et typisk sagsforløb vil ifølge Bo Grubak forløbe således: Vognmanden/chaufføren kontakter BG-Consult, og sagen gennemgås sagen telefonisk. De soleklare overtrædelser er det formålsløst at begynde at forhandle. Men skønnes det, at der er muligheder for nedsættelse/frafaldelse af bødekravet fremsender vognmanden/chaufføren materiale (bødeforlæg og anden dokumentation, eksempelvis skiver/kopier) til BG-Consult, som så går i gang.

No cure - no pay

- Tanken er, at prisen skal udregnes efter amerikansk model som en procentdel af det beløb, som BG-Consult sparer kunden for i forhold til myndighedernes krav. Sker der ingen nedsættelse eller frafaldelse af kravet, vil der heller ikke være nogen regning fra BG-Consult, fremhæver Bo Grubak..

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078