Dead or alive?
Dette er budskabet fra FaroeJEt ? ikke fra kaptajnen til passagererne i kabinen, men fra selskabets direktør og CEO, Johan E Simonsen til en presse, der blev noget opskræmt af visse mediers rapporter om det modsatte.
Affæren blev mærkværdigvis startet af selskabets bestyrelsesformand forud for en påtænkt udvidelse af aktiekapitalen. Og det var mildest talt ikke velegnet til at drive kursen i vejret..
- Sandheden er, at vi ganske vist kun er kommet op på en belægning på ca. 40 procent i kabinen under vores daglige flyvning mellem København og Færøerne. Men ? tallet er i stigning, så tendensen er positiv. Problemet har vi for så vidt selv skabt: Vi var for sent ude, så folk havde faktisk i stor stil allerede booket deres billetter til sommeren, hvor vi gik i luften den 15. maj. Vi er derfor først nu ved at være fremme ved en situation, hvor folk har brugt deres forudbestilte billetter. Og derfor ser vi med den stigning, der trods alt allerede er i bookingerne, positivt på fremtiden.
- Værre var det, at vi troede, vi kunne gå selv. Det var en alvorlig fejl: I vore dage kan man ikke klare sig uden at være med i branchens bookingsystem, Amadeus. Det har vi taget konsekvensen af, og omkring starten af september er vi med dér. Det vil givetvis yderligere stimulere salget.
Fragten: Her går det godt?
Men endnu mere fortrøstning henter FaroeJet dog fra fragtens verden:
- Vi løftede i juli måned 39.8m tons luftfragt på Vagar Lufthavn, og det svarer til lidt mere end 25 procent af lufthavnens totale mængder fra samtlige ruter.
Det er, finder vi, et rigtig godt resultat, som giver os stor tillid til markedet. Vi har fra starten spillet ud over for fragtkunderne og lagt vægt på, at luftfragt for FaroeJet er en kernevirksomhed med højeste prioritet. Og det har vunder genklang, kan vi se.
- Ganske vist er omkring 90 procent af fragten i dag general cargo. Men når vi kommer ind i vinterperioden med de færre afgange mellem Færøerne og Danmark bliver kapaciteten mindre ? og så tror vi på, at vore prioritetsprodukter vil vinde fodfæste. I øvrigt glæder vi os også over at have opnået kontrakter med faste kunder som DHL, TNT og UPS: Krævende kunder, der betyder meget for os.
Fortrøstningsfuld- Vi har heller ikke droppet planerne om at anskaffe fly nr. 2, men dette fly vil blive indsat på charteroperationer rundt om i verden og ikke i trafikken mellem Danmark og Færøerne. Alt i alt: Vi er nye på banen, vi gør os vore erfaringer, vi havde naturligvis ikke regnet med at gå i sort fra dag 1 ? og vi ser fortrøstningsfuldt på fremtiden. Markedet har givet os ret i antagelsen om, at der er behov for og plads til konkurrence i trafikken mellem Færøerne og Danmark, så vi er kommet for at blive, siger Johan E Simonsen.
-----