Godstransporten har brug for handling
Der er nu så mange sten på vejen for den daglige transport, at noget må gøres for at sikre en fortsat effektiv udnyttelse af det fine danske godstransport-apparat. Så overbelastet er det danske vejnet efterhånden mange steder, at dyre, topmoderne og velsmurte lastbiler sidder fast i lange uproduktive køer, mens deres ikke mindre dyrebare chauffører betjener bremsen i stedet for speederen.
Det vil DTL-direktør Erik Østergaard have gjort noget ved nu. For besværlighederne på de tætpakkede veje er langt fra den eneste forhindring. Arbejdskraftmangel, barske sanktioner, arbejdstidsdirektiv, besværlig tachograf-betjening og så videre er også med til suge produktivitet ud af landevejstransporten ? selv om samfundet står i en situation, hvor der mere end nogensinde er brug for transportkapacitet, der leverer til en fornuftig pris og til tiden. Det har vi været vant til, men som Erik Østergaard ser det, er det nu noget, der skal kæmpes for. Derfor glæder han sig over, at regeringen nu med sit tiltag om en infrastruktur-kommission, der skal se på landevejstransportens muligheder, viser vilje til en hurtig indsats.
Ambitionerne
DTL var sidste år ude med en advarsel om, at transporten risikerer at blive en bremseklods for hele samfundet. Men Erik Østergaard håber ikke, at de nuværende tegn på, at han allerede er tæt på at have ret, får lov at blive til virkelighed. For godsmængderne ventes at stige markant.
Men nu vil regeringen have analyseret muligheder og opstillet strategier i forhold til fremtidens udfordringer på transportområdet.
- Vi skal fortsætte vores ambitiøse arbejde med at gøre infrastrukturen i Danmark til en af de bedste i verden, lyder det fra transportminister Flemming Hansen.
Og vognmændene har et tip til ham: De lange modulvogntog kan være med til at løse op for kapacitetsproblemerne og indsættes langt hurtigere end de vigtige infrastrukturudvidelser.
-----