Modulvogntog til Høje Taastrup Transport Center
Kun et enkelt helle på Letlands Alle står i vejen for at modulvogntog kan operere til og fra Høje Taastrup Transport Center. Det er groft sagt konklusionen i den rapport, som HTTC har udarbejdet i samarbejde med rådgivningsfirmaet Tetraplan, om modulvogntog og infrastrukturen omkring transportcenteret.
- Der er naturligvis meget stor interesse blandt de store transportvirksomheder, der bor på transportcenteret, for at kunne anvende modulvogntog. Derfor har vi nu foretaget opmålinger, der dokumenterer, at modulvogntogene faktisk uden problemer kan køre via M5 direkte til og fra Høje Taastrup Transport Center. Vel og mærke med minimale omkostninger, fordi der kun er et enkelt helle, der skal flyttes, siger formand John Halborg, HTTC.
På selve transportcenteret er der også plads nok til de godt 24 meter lange vogntog. Det gælder også på centerets lastvognsparkering, hvor der er rigeligt med plads til at foretage eventuelle omkoblinger af vogntogene.
- Virksomheder som Carlsberg, Freja og Danske Fragtmænd har alle en betydelig interesse for modulvogntogene. Alene Danske fragtmænd, der hver nat sender seks vogntog fra Kolding til terminalen i Høje Taastrup, vil kunne reducere den trafik til fire lastvognstog. Der er betydelige gevinster for både transportvirksomhederne, men også for miljøet. Mangelen på chauffører gør det endnu mere presserende, at vi lukker op for modulvogntogene, siger John Halborg.
Han forventer at rapporten vil blive overdraget til Transportministeriet i løbet af en måneds tid.
Tog på kølTil gengæld er ambitionerne om en seriøs genoplivning af godsbanetrafikken lagt på is.
- Det er et kæmpe problem, at banegodstrafikken i Danmark er så forsømt. Men det drukner i øjeblikket i den politiske tumult, omkring persontrafikken. Derfor er det spild af tid og ressourcer, at prøve at påvirke regering og Folketinget i spørgsmålet om godsbanen i øjeblikket, siger John Halborg.
HTTC opgiver fra 1. oktober den gratis lastvogns- og trailerparkering og indfører betaling med et bom-anlæg.
- Der er desværre stadigt flere, der misbruger p-anlægget. Eksempelvis til langtidsparkering af betonelementer på uindregistrerede lad. Det er uacceptabelt og derfor kræver vi fra 1. oktober en betaling på 20 kroner for at køre ind på pladsen. Det bliver også muligt, at købe rabatkort med 50 klip til 15 kroner stykket og 100 klip til 10 kroner stykket, siger John Halborg.
-----