23948sdkhjf

JOABs første ?Anakonda? renovationsvogn

Om beslutningen om at gå ind på dette marked siger direktør og indehaver af JOAB, Jan Olsson, til Danmarks Transport-Tidende, at store kunder ofte køber pakkeløsninger indeholdende både renovationsvogne og kroghejsbiler.

- Hidtil har vi udelukkende været i stand til at levere kroghejs. Nu kan vi levere det hele, siger han. For at kunne producere renovationsvogne har Jan Olsson købt et komplet fabriksanlæg i den lille svenske by Ålem, lidt uden for Kalmar.

Det er et meget flot anlæg, hvor der også er en toetagers administrationsbygning. Når man har valgt at lægge produktionen helt over til Kalmar-området, skyldes det ikke mindst, at der netop i dette område findes arbejdskraft med stor kompetence inden for segmentet bygning af renovationskøretøjer.

Helt gældfri

- Vi har den fordel i JOAB, at vi ikke skylder en eneste svensk krone væk til banker eller andre finansieringsselskaber, siger Jan Olsson

- Og det betyder, at vi ikke er tvunget til at producere en masse renovationsvogne lige fra den første dag. Jeg har foreløbig investeret ca. 35 mio. svenske kroner i projektet, og nu skal vi lige have ?kapitel 4 godkendt? aggregatet. Det tager op mod seks uger og er en lidt omfattende proces.

JOAB Recycling AB, har allerede produceret det første eksemplar af Anakondaen, som den kaldes i JOAB-terminologien.

- Vi har dog også allerede de næste to aggregater klar til samling, og det fjerde eksemplar er også sat i gang. Inden den egentlig produktion for kort tid siden blev startet, er der gået lang periode, hvor man hos JOAB har forsket i, hvordan man kunne lave et aggregat med den højest mulige brugervenlighed og længst mulige holdbarhed.

- En renovationsvogn er jo et komplekst apparat, hvor mange funktioner skal kunne arbejde godt sammen - og samtidig skal det kunne monteres på en lastvogn, hvor det hele skal kunne passe til forskellige lastvognsproducenters produkter.

Danske forventninger

- Hvis vi sælger en håndfuld i år er det fint, siger Jan Olsson, som allerede har solgt fem styk. Tre anlæg er solgt til svenske kunder, mens en norsk kunde og en dansk kunde er aftager til det fjerde og femte eksemplar.

Man forventer, at også det danske marked vil komme til at fylde i ordrebøgerne hos JOAB i Ålem. JOABs renovationsvogne markedsføres i Danmark, af Kristian Ravn fra Holbæk, der har mange års kompetence inden for netop dette felt.

Det nye renovationsaggregat vil blive vist for første gang på Transportmessen 2007 i Herning. Det er et fuldstændig svensk produkt, slår Jan Olsson fast over for Danmarks Transport-Tidende. Ikke så meget som en skrue eller nogen anden komponent er produceret uden for Sverige. Bortset fra et par enkelte dele, der kommer fra henholdsvis Finland, og fra Danfoss.

- Hvis ikke vi kan leve af at sælge rene svenske produkter, bør vi lukke siger Jan Olsson, der tager afstand fra de virksomheder, der får produceret i lavtlønsområder som f.eks. Polen og andre østeuropæiske lande.

- Vi kommer aldrig til at lægge vores produktion eller dele af den ud af Sverige, siger han.

En liftdumper

Kan du bygge en liftdumper? Det spørgsmål blev stillet af en vognmand til Jan Olsson i 1967, og det blev faktisk starten på succesvirksomheden JOAB.

Jan Olsson, der dengang lavede biler, svarede med at spørge, hvad han kunne få for det. 18.000 Svenske kroner sagde kunden. OK sagde Jan Olsson, jeg bygger den for 17.000 svenske kroner.

Siden er det gået slag i slag. Udviklingen er samtidig gået over på kroghejs i stedet for liftdumpere. I 1992 introduceredes Cameleont, som er en unik løsning, hvor man kan vælge mellem flere forskellige opbygninger, som kan byttes meget hurtigt.

JOAB-koncernen omsatte i 2005 for 200 mio. svenske kroner og har 135 medarbejdere. Hertil kommer så 18 nye medarbejdere på fabrikken i Ålem.

Ejerstrukturen er delt op, så Jan Olsson ejer 51 pct. fru Olsson 4 pct., mens de tre sønner hver ejer 15 %. Dermed er det sikret, at virksomheden bliver i familien.

JOAB- koncernen har hovedkvarter i Göteborg, meget tæt på Volvo-koncernen.

I Mellerud mellem Trollhättan og Karlstad er der produktion. I Lessebo er der et kombineret produktions og servicested. I år forventer JOAB at afsætte ca. 350 komplette kroghejs.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078