Nordjysk Transport Center ? på toppen af Europa
Hjemmestyret havde omkring et år drøftet, hvornår tiden var inde til at se, hvad andre kunne tilbyde. Og da beslutningen kom, endte det med, at tre havne i Danmark, nemlig Esbjerg Havn, Århus Havn og Aalborg Havn blev inviteret til at afgive tilbud på opgaven.
I forvejen havde Rådgivende Ingeniørfirma Carl Bro i 2005 gennemført en undersøgelse, der klart og utvetydigt pegede på Aalborg som det bedste valg til basishavn for Grønlandstrafikken. Men samtidig viste rapporten, at både Esbjerg Havn og Århus Havn også var i stand til at udføre arbejdsopgaverne, og det var på den baggrund, at Rådgivende Ingeniørfirma COWI Consult, der kom til at stå for selve licitationen, udsendte invitationen i tre eksemplarer.
Aalborg Havn er i dag et aktieselskab, og kan derfor indgå som partner eller ejer af andre aktiviteter, mens Esbjerg Havn og Århus Havn begge er kommunale selvstyrehavne med de begrænsninger i udfoldelsesmulighederne, som dette naturligt medfører.
Derfor har det også været mindre kompliceret for Aalborg Havn at skrue et fornuftigt tilbud sammen end for henholdsvis Esbjerg og Århus, der ? for at kunne dække alle de aktivitetsområder, som Hjemmestyret kræver af en basishavn ? har været tvunget til at indgå samarbejdsaftaler med andre aktører. Hvis basishavnen bliver flyttet til enten Esbjerg eller Århus, vil det Grønlandske Hjemmestyre derfor få flere samarbejdspartnere.
Gode chancer
- Objektivt bedømt mener jeg, vi har gode chancer for at beholde opgaven som basishavn for Grønlandstrafikken, siger Ole Brøndum. .- Aalborg havn og Nordjysk Transport Center kan som selvstændigt aktieselskab tilbyde hele spektret af aktiviteter, der indgår i begrebet basishavn, og vi har præcis de samme frihedsgrader som en hvilken som helst anden virksomhed. Får vi kontrakten, forenkler det sagen for Hjemmestyret, fordi vi har det operationelle ansvar samtidig med, at vi derudover også kommer til at stå med det økonomiske ansvar.
Betydning for fremtiden- Det licitationstilbud, vi sender til COWI, er ikke et traditionelt licitationstilbud ? det indeholder flere elementer af mere vidtrækkende betydning i fremtiden, siger Ole Brøndum. ? Der er naturligvis først og fremmest det økonomiske aspekt, altså prisen for ydelsen, som jo klart er meget vigtig.
- Derudover beskriver tilbuddet en række samfundsøkonomiske konsekvenser, der også skal med i bedømmelsen. Det kunne for eksempel være, om udgifterne til flytning af en virksomhed, der ofte er betydelige, eventuelt kan opvejes af, at den nye beliggenhed er med til at reducere eksempelvis transportomkostningerne, eller andre samfundsøkonomiske beregninger. Tilbuddet skal også indeholde nogle kvalitative elementer, og her ser vi på fleksibilitet i det hele taget, forbindelsen til motorvejssystemer, jernbane og andre skibsruter eller kvalitetsstyringen på stedet.
- Endelig indgår en bedømmelse af områdets potentiale mere bredt, altså hvad vi som område ville kunne tilbyde det grønlandske folk i form af uddannelsesmuligheder, kulturtilbud og andre sociale fordele.
Ole Brøndum fortsætter: - Trafikken til og fra Grønland er koncessioneret trafik, som er drevet af det af Hjemmestyret ejede rederi, Royal Arctic Line A/S. Aalborg har været basishavn for trafikken siden 1972, hvor havnen overtog hvervet fra København. I dag transporterer vi 50.000 containere mellem Grønland og Aalborg på årsbasis, og vi har omkring 250 medarbejdere i Transportcentret, der arbejder med forbindelsen til en lang række havne på den grønlandske øst- og vestkyst.
- Vi håber naturligvis, vi får lov til at beholde opgaven som basishavn for Grønlandstrafikken, understreger Ole Brøndum. ? Den betyder meget for Nordjysk Transport Center, Aalborg havn og det generelle erhvervsliv i Aalborg, ikke alene fordi aktiviteterne her i dag sikrer beskæftigelse til mange mennesker i Nordjylland, men også fordi kontrakten åbner op for udvikling af nye industrier i kølvandet, som for eksempel videreforarbejdning af en række produkter,
- Borgmester Henning G. Jensen har vurderet, at der forsvinder omkring 1.000 arbejdspladser i Nordjylland, hvis vi skulle gå hen og miste opgaven som basishavn for Grønlandstrafikken. Og beholder vi den, er der som sagt gode muligheder for at få nye arbejdspladser til området.
Satser på kombiMandag den 28. august kl. 12.00 skal licitationstilbuddene være COWI i hænde.
Derefter går der cirka en måned med at studere og vurdere de enkelte forslag. Beslutningen vil formentligt foreligge ultimo september, hvorefter vinderen indgår de forskellige delkontrakter i løbet af vinteren. Opstart og implementering af den nye kontrakt vil kunne ske med årsskiftet 2007/2008. Der satses på en ti-årig koncessionsaftale med mulighed for genforhandling af enkelte elementer undervejs.
Nordjysk Transport Center er et åbent og neutralt transportcenter, der satser kraftigt på kombineret transport. Transportcentret råder over et samlet areal på 420.000 kvadratmeter i den centrale del af Aalborg Østhavn, inklusive arealer, der tidligere udelukkende betjente Grønlandstrafikken men som nu er åbne for andre aktiviteter også. I netværket af nordeuropæiske transportcentre, der er under opbygning, er NTC det nordligste i EU, og den placering betyder, at NTC i fremtiden vil være det naturlige knudepunkt for transport af gods mellem Norden, Nord Atlanten og EU.
-----