Nye terminal i Stockholm og Gøteborg
Det er først og fremmest afgørende i Stockholm Arlanda, hvor sagen virkelig har trukket i langdrag. Der har længe ligget et projekt, udformet af NAP ? Nordic Airport Properties, der vil stå for byggeriet og driften, mens arealer så udlejes til brugere som i dette tilfælde SAS Cargo, eller rettere dette fragthandlingsselskab, Spirit.
Opriundeligt var der tale om et ganske prestigepræget og dyrt projekt, som SAS Cargo da heller ikke var varm på. Men konceptet er nu blevet spiseligt for SAS Cargo, der ydermere må se i øjnene, at kontrakten på den nuværende terminal i Stockholm er blevet opsagt: Området bliver inddraget i lufthavnens planlægning af nye baner og flystandpladser.
Februar 2008
På Arlanda bliver der sandsynligvis tale om anlæg af en terminal på omkring 20-25,000 kvm, men den endelige størrelse og layout bliver nu fastlagt i dialog mellem lejer og udlejer med afsæt i de funktionaliteter, SAS Cargo vil ønske at lægge ind i konceptet.
I første hånd er der underskrevet et LoI, og det følges så op af en egentlig kontrakt, når detaljerne kørt på plads. Men mening er, at der vil stå en ny SAS Cargo/Spirit terminal klar den 1. februar 2008, siger NAP.
Gang i trillebørerne
Endnu længere fremme er man nu i Gøteborg, hvor de samme to parter, NAP og SAS Cargo er blevet enige om anlæg af en ny terminal, der vil blive bygget i direkte tilknytning til den eksisterende i Gøtegorg Landvetter. Her er der allerede god gang i forberedelser til anlæg af en bygning på ca. 9,800m².
Så alt i alt: Der bliver god gang i trillebørene i Sverige..
-----