Vi bliver i København!
Den dag, vi kan opnå et fast commitment fra det svenske erhvervsliv om at fylde vore fragtere, så ja. Før det sker: Nej! siger Kim Irmov, Singapore Airlines Cargo regional manager Nordic and Baltic region. Og det er nok et rent retorisk svar..
Singapore Airlines Cargo opererer i dag med syv Boeing 747-400 fragtere og tre passagerafgange på Københavns Lufthavn med ruter både over Nordatlanten og i retning af Singapore via dels Mellemøsten, dels Indien.
- Det er netop denne tæthed i frekvenser, der er vores helt afgørende styrke. Beroende på den enkelte forsendelses leadtime kan vi vælge at lægge den på denne ene afgang eller den anden, flytte den fra fragtfly til passagerfly eller mellem fragter-afgangene.
- Skulle vi vælge at splitte operationerne mellem eksempelvis København og Billund og måske Stockholm, Oslo for slet ikke at sige Helsinki, ville det betyde, at vi måtte køre fragt frem og tilbage mellem vore afgange, og fleksibiliteten ville få trange kår. Naturligvis opnår vi samtidig også visse stordriftsfordele, når vi har al vores trafik koncentreret i ét hub. Skulle vi operere fra flere punkter, og trucke mellem dem, ville enhedsomkostninger ryge i vejret. Og med dagens rater er det vist ikke liiiiige vejen frem siger Kim Irmov.
Effektiv trucking
-Det skal også med i billedet, at vi opererer et meget fintmasket og effektivt truckingsystem, der gør det let og smertefrit at rokere på fragten til og fra vores hub her i København. I øvrigt er rigtig meget af vores fragt rent faktisk også dansk eksport, men det skal naturligvis siges, at der også er megen fragt med fra især det sydsvenske område, der jo kan dækkes langt lettere via København end ved trucking nordpå til Stockholm, hvis vi altså opererede der.
Bliver i KøbenhavnSå alt i alt: Singapore Airlines Cargo bliver i København, der også indtil en bedre krystalkugle kommer på markedet vil være det nordiske hub.
-----