Speditør-elev kigger ind i fremtiden
Jeg fik ideen allerede i starten af mit uddannelsesforløb hos DHL, fortæller Bo Brangstrup Keldke, i dag 24. - RFID-teknologien er baseret på en Radio Frequency Identification chip, som alle forsendelser forsynes med. Chippen erstatter ? populært sagt - de normale stregkoder.
Det fungerer på den måde, at store scannere aflæser de forskellige chips, når forsendelserne ankommer til distributionscentret og sørger for korrekt sortering og videreforsendelse. Det sker uden den manuelle arbejdskraft, man i dag bruger til at aflæse stregkoder. RFID teknologien er meget sikker og medfører blandt andre fordele nedsat svind, præcis og hurtig sporbarhed og helt generelt en effektivisering på mellem 10 og 20 procent i de enkelte distributionscentre, vurderer Bo Keldke.
Dyr at indføreMen som alt andet nyt, er RFID teknologien dyr at indføre, og derfor kører systemet endnu kun på forsøgsstadiet. ? Chippen er stadig temmelig dyr at fremstille, fortæller Bo Keldke, - og den nye teknologi er ikke færdigudviklet endnu. Man mangler endnu at få samlet nogle løse ender. Den største hindring er fortsat prisen, - men da transportbranchen regner med at få store fordele af den nye teknologi, kører der i øjeblikket nogle pilotprojekter rundt omkring i landet, hvor man undersøger muligheder, fordele og ulemper. Desuden er Teknologisk Institut også i gang med en række forsøg for at vurdere teknologiens egnethed til transportbranchen.
- Vi taler nok om en tidshorisont på omkring 10 år, før RFID teknologien er indført i Danmark. Men til den tid tror jeg, at systemet er så indarbejdet, at kunderne vil kræve, at de speditører de samarbejder med, har indført systemet, blandt andet fordi det sikrer forsyningskæden hos kunden. Med RFID teknologien kan kunden nemlig når som helst se, nøjagtigt hvor forsendelsen befinder sig og dermed forbedre planlægning og produktion betydeligt ud fra disse oplysninger.
DHL-uddannelseUddannelsesfondens Fagprøvepris blev uddelt den 15. august på DHL, der samtidig blev kåret som årets uddannelsessted. Med prisen fulgte et legat på 15.000 kroner, der skal bruges til en rejse.
Bo Keldke er ikke i tvivl om, hvad pengene skal bruges til:
- Jeg satser på at komme en tur til USA, hvor den amerikanske hær allerede har indført RFID teknologien, - selvom det også derovre var dyrt. Men investeringen betaler sig, for det er vigtigt for USA at kunne laste et fly meget hurtigt og også ? under transporten ? få nøjagtige oplysninger vedrørende godset ombord. Jeg kunne godt tænke mig at komme over og se nærmere på, hvordan deres erfaringer med RFID teknologien eventuelt kan overføres til transportbranchen herhjemme.
Bo Keldke arbejder i dag som disponent for Østeuropa hos Freja Transport & Logistics A/S, Tåstrup. Han blev ansat 1. august i år.
-----