23948sdkhjf

Dansk skibsfart klarer10 pct. af verdenshandelen

Danske rederier har aldrig stået stærkere. Et rekordhøjt nybygningsprogram på 250 skibe til en værdi af 75 mia. kr. ? heraf 30 skibe til ca. 8 mia. kr. - er alene bestilt inden for de seneste par måneder og vidner om, at rederierne tror på fremtiden. Fragtraterne er grundlæggende stabiliseret og med de rammevilkår, der er givet erhvervet, er der al mulig grund til optimisme, siger underdirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen.

Han fremhæver, at Dansk skibsfart løfter i dag 10 procent af verdenshandlen.

- Det tal vil i de kommende år stige væsentligt, nu hvor udlandet for alvor har fået øje på det danske søfartserhverv, der er second to none, siger Jan Fritz Hansen.

Det er ikke mindst i dette lys, at man skal se den kampagne for at få unge til at interessere sig mere for en karriere direkte i søfartserhvervet og inden for hele ?det blå Danmark?.

- Kampagnen til mere end 10 mio. kr. er netop sat i søen og sætter fokus på mulighederne for uddannelser inden for de maritime erhverv, såvel til lands som til vands. Det gælder om at få de unges opmærksomhed på et af de største vækstområder i Danmark ? ?Det blå Danmark siger Jan Fritz Hansen.

Fuldrigger

Som andre erhverv deltager søfarten i kapløbet om de unges gunst og selv om erhvervet slår på, at en karriere i handelsflåden ? ud over at være særdeles attraktiv lønmæssigt ? også byder på talrige muligheder i land både på rederikontorerne, shippingvirksomhederne og i hele det støt voksende blå Danmark.

Og hvis tilværelsen til søs trækker ? hvad enten det er med henblik på at blive søofficer eller sejle i det hele taget ? så har erhvervet noget så særligt som skoleskibet Georg Stage at byde på. Det er på én gang verdens mindste fuldrigger og en søfartsskole.

Selv om det oprindelige Georg Stage fra 1882 i dag er museums- og træningsskib i Mystic Seaport i Connecticut, så har det nuværende skib ? opkaldt efter daværende skibsreder Frederik Stages alt for tidligt afdøde søn, Georg ? rigeligt at byde på, når det gælder de ægte sømandsdyder.


En start

Skibet er bygget i Frederikshavn i 1943 og flere gange moderniseret. Fra 1981 blev det også muligt for piger, at blive optaget på skoleskibet. I dag er ca. en tredjedel af de 63 elever, der er plads til ombord piger. Eleverne skal i løbet af seks bestå et grundkursus til skibsassistentuddannelsen, som åbner for at fortsætte uddannelse i den højteknologiske danske handelsflåde.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079