Godsomsætning op med 12 procent på Esbjerg Havn
Esbjerg Havn fortsætter sidste års kraftige fremgang i godsomsætningen. Det vestjyske transportcenter har samlet set øget godsomsætningen med 12 procent i forhold til sidste år. Det er især trailer- og containertrafikken, der tegner sig for godt halvdelen af godsomsætningen, der er vokset kraftigt. Men også omsætningen på bulk er vokset med otte procent.
- Den nye rute til Zeebrugge tegner sig for en god andel af stigningen, siger salgs- og marketingschef Søren Clemmesen, Esbjerg Havn.
Godsomsætningen på trailere og containere steg med 10 procent sidste år. Sammen med nye godstyper som biler og vindmøller, betyder det et stigende pres på infrastrukturen i Esbjergs bagland.
- Presset på indfaldsvejen bliver bare større i takt med de stigende godsmængder. En 4-sporet vej fra havnen og ud til motorvejen er et stort ønske, som vi har haft det i lang tid. Det arbejder vi forsat på at gøre til virkelighed. Vi håber på en snarlig løsning, men der foregår en stadig dialog om hvem, der skal betale for udvidelsen, siger Søren Clemmesen.
Mere offshore
Esbjerg Havn hører til blandt de danske havne, der har den bredest tænkelige godsportefølje, fra fiskeri, over offshore, til ro/ro-trafikkens mange forskellige godstyper.
- Fiskeriet er en skygge af sig selv, hvis man sammenligner med niveauet for år tilbage. Men omsætningen her er på niveau med sidste år og ligger på et fornuftigt niveau. Fremgangen på flere af de øvrige aktiviteter har mere end opvejet tabet for havnen. Offshore og uniteret gods, som trailere og containere, kommer formentlig også til at fylde meget fremover, selv om nicheforretninger som eksempelvis vindmølletransporter, har været utroligt dygtige til at trække trafik til Esbjerg. Men det er på ro/ro-trafikkerne, at vækstpotentialet ligger. Jeg tror ikke, at vi har set den sidste rute ud fra Esbjerg til kontinentet. Blandt andet fordi flere og flere europæiske lande er på vej med vejafgifter, siger Søren Clemmesen.
Han ligger ikke skjul på, at den tyske maut har en del af æren for væksten på havnen.
- Det har klart bidraget til at øge trafikken på Esbjerg Havn. Når en rute som Cobelfret til Zeebrugge er vokset så hurtigt, så skyldes det også, at det er blevet interessant at sejle i stedet for at køre, siger Søren Clemmesen.
-----