Sjovere Grand Vitara
Da den nye Suzuki Grand Vitara blev introduceret på det danske marked sidste år, måtte interesserede købere gå forgæves, hvis de havde appetit på en dieselmotor. Det har Suzuki rettet op på med en ganske spændstig 1,9 liters diesel, der giver lidt ekstra spræl og ikke mindst nytteværdi, hvis der skal hænges noget på trækkrogen.
Transport-Tidende har tidligere testet Grand Vitara med den 140 hk 2.0 liters benzinmotor, der har muskler nok til danske forhold. Men dieselversionen er en tand bedre, selv om tophastigheden er fem kilometer i timen mindre.
Benzinmotoren har et topmoment på 183 Newtonmeter ved 4000 omdrejninger. Dieselmotoren leverer maksimalt drejningsmoment allerede ved 2000 omdrejninger og så er der endda næsten 120 Newtonmeter mere at gøre godt med.
Det kan mærkes, når Grand Vitara skal andet end sluge motorvej. Dieselmotorens bryggerheste har flere og mere vågne kræfter end galophestene i benzinversionen. Det gør ikke bare køreoplevelsen sjovere, men er også ganske praktisk, hvis Grand Vitara skal trække en trailer.
Permanent 4X4Den nye Grand Vitara har ? i modsætning til forgængeren ? permanent firehjulstræk. Under normal kørsel på vej køres med ?åbent? centerdifferentiale, der fordeler motorkræfterne med en lille overvægt til baghjulene.
Centerdifferentialet låses ved en simpel drejeknap, når man går ?off-road?. Til mere krævende terræn tilsluttes reduktionsgearet på samme vis samtidig med, at centerdifferentialet naturligvis fortsat er låst.
Grand Vitaras forholdsvis ringe frihøjde sætter en naturlig begrænsning på talenterne i terrænet. Men den nye model klarer sig bedre end forgængeren, og køres Grand Vitara med omtanke, så klarer den sig mere end hæderligt med mudder i dækmønstret.
Udstyrsniveauet er på omgangshøjde og lidt til. På sikkerhedssiden er der ud over frontairbags, side og gardin-airbags som standard. Vitara har skivebremser på forhjulene, mens baghjulene har konventionelle tromlebremser. Naturligvis med ABS med elektronisk styret bremsekraftfordeling med bremseassistent.
Det koster omtrent 27.000 kroner ekstra, hvis man vil have Grand Vitara med dieselmotor, sammenlignet med den tilsvarende udstyrsvariant med 2.0 liters benzinmotor. Merprisen vil delvist blive dækket ved det lidt lavere brændstofforbrug, da dieselmotoren klarer 13 kilometer på literen ved blandet kørsel, sammenlignet med benzin-versionens 11,3 km/l.
-----