Ansigtsløft og bedre bagtøj til Airvan
Stationcar-versionen af Peugeot 307 fik navnet Airvan sammen med de gule nummerplader. Ombygningen til varebil på den gamle version medførte også, at der kom luftaffjedring på bagakslen. En manøvre, der var nødvendig for at tilfredsstille myndighedernes krav til højden, men som gav et lidt stivbenet bagtøj, når der ikke var læs på bilen.
Heldigvis har Peugeot valgt en mere elegant løsning i den nye Airvan. Det er stadig nødvendigt at hæve højden på varebilsversionen af Peugeot 307. Men i stedet for de pneumatiske støddæmpere erstatter Peugeot nu de fabriksmonterede støddæmpere med tilsvarende og lidt længere skruestøddæmpere, der automatisk bliver hårdere, når vægten øges.
Det pynter på køreegenskaberne.
Den nye Airvan klarer nu skarpe kurver eller en hurtig undvigemanøvre uden ubehagelig respons fra bagtøjet.
FaceliftDen nye Airvan ligner til forveksling forgængeren, når man ser bort fra fronten. Den er helt ny og designet matcher det, der findes på den større Peugeot 407.
Testbilens 2.0 liters benzin-motor yder 140 hk og et på papiret respektabelt drejningsmoment på 200 Nm. Det burde være alt nok til en bil i Airvans størrelse, men det rakte ikke ligefrem til en spændstig køreoplevelse.
Her vil de 40 ekstra Newtonmeter i PSA?s 1,6 liters HDi motor givetvis give en del ekstra køreglæde for merprisen på rundt regnet 24.000 kroner, selv om tophastigheden er lavere. Den har man jo alligevel ikke meget glæde af i Danmark.
Airvan leveres også med en 2.0 liters HDi commonrail dieselmotor, der yder 136 hk og 320 Nm. En motor, som især vil være interessant, hvis bilen skal trække en trailer. Her er merprisen 36.000 kroner.
Fælles for de to dieselmotorer er, at de har en betydeligt bedre brændstoføkonomi end benzinmotoren, hvilket vil bidrage til at betale en pæn del af ekstraregningen.
Udstyrsniveauet svarer til det, man kan forvente i en europæisk mellemklassebil.
Blå himmelNavnet Airvan skyldes det store glastag hen over førerkabinen, der minder føreren om, at der er højt til loftet i naturens balsal. Skylightet kan dog blændes af med det elektrisk betjente solgardin. Det er dog ikke kun praktisk, når drivhuseffekten bliver mærkbar i kabinen. Også ved bykørsel i lygtetændingstiden er solgardinet et must.
Peugeot har bevaret det lille højglanspolerede panel mellem speedometer og omdrejningstæller, der dækker over advarselslamperne. Den ?lakerede? overflade spejler nemlig gadebelysningen.
Varerummet har en volumen på to liter. Længden 159 cm, brede 134 cm (108 mellem hjulkasser) og en højde på 95 cm. Adgangsforholdene er rimelige for klassen, med en forholdsvis lav læssehøje.
Lasteevnen inklusiv fører og eventuel passager varierer fra 700 til 750 kilo.
Peugeot 307 Airvan koster fra 144,428 kroner inklusiv moms.
-----