Kollaps er entreprenørens ansvar
Ansvaret for det tragiske brokollaps i Nørresundby den 25. april 2006 ligger hos entreprenøren, fastslår Vejdirektoratet
Souschef Jens K. Lützen fra Vejdirektoratets anlægsområdesiger i den forbindelse:
- Det er forkert at sige, at Vejdirektoratet vidste, at stilladset var ustabilt allerede i januar 2006. Vi vidste, at der måske var nogle svagheder i det. Men Vejdirektoratet fandt dengang ikke grund til at gribe ind, fordi der var en løbende dialog mellem Rambøll, Vejdirektoratets fagtilsyn, og entreprenøren, som der altid er på den slags projekter, om at få rettet op på manglerne.Forløbet er i øvrigt allerede belyst i den uvildige rapport COWI A/S har lavet om de tekniske årsager til kollapset. Rapporten blev offentliggjort 26. juni og viser, at fagtilsynet flere gange i processen påpegede svagheder i stilladset over for entreprenøren, men at dette ikke blev afhjulpet.
Jens K. Lützen henviser desuden til, at det af de særlige bestemmelser i Vejdirektoratets udbudsmateriale fremgår, at det er entreprenøren, der har det fulde ansvar for konstruktionernes sikkerhed i byggestadiet og skal træffe alle nødvendige sikkerhedsforanstaltninger, så beskadigelser af konstruktionerne undgås.
- Vejdirektoratet har ikke selv den fornødne ekspertise og viden om statiske beregninger og brobyggeri til at kunne varetage tilsynet med kvalitetsstyringen og kontrolplanerne på broen. Det har vi vores fagtilsyn til, siger Jens K. Lützen.
-----