Havne som centre for modulvogntog
Det er Frederikshavn, Grenaa og Helsingør havne.
- Det er godt, at fordele og ulemper ved de meget lange lastvognstog i trafikken bliver undersøgt grundigt. Men vi ved også, at presset på transportministeren er voldsomt fra vognmænd og politikere, og modulvogntog er allerede tilladt i Sverige og på mange strækninger i Tyskland, siger formanden for Danske Havne, borgmester Uffe Steiner Jensen.
Han frygter, at presset fører til et dårligt forlig, hvor man fra årsskiftet vil tillade modulvogntog på motorveje. Sker det, bliver de danske havne udelukket fra modulvogntogene, mere gods bliver flyttet fra søtransport til vejtransport, og trængslen på motorvejene bliver endnu større.
En win-win situation- Folketinget kan vælge en anden vej. Brug havnene. Vi har plads nok til, at de meget lange vogntog kan operere, vi har velfærds velfærdsfaciliteter til chaufførerne. Desuden er de omkostninger, der er til at sikre gode tilkørselsveje til havnene meget små sammenlignet med de nye pladser, som Transportministeriet arbejder med langs motorvejene, fremhæver havnenes formand.
Han mener, at det vil være en win-win situation for alle i transportsektoren og for skatteyderne, og havnene håndterer i forvejen 75 procent af alt gods til og fra Danmark. Samtidig er der masser af plads på vandet.
Og så gør Uffe Steiner Jensen opmærksom på kapaciteten til søs:
- To lange modulvogntog kan erstatte tre lastvogne med anhænger, men der kan være 100 modulvogntog på en godsfærge. Så den store miljøfordel ligger stadig til søs, fastslår han.
-----