Samarbejde i stedet for mudderkastning
Udsigten til en mautforhøjelse fra 12,4 eurocent til 13,5 eurocent fra nytår og indførelsen af en mautkompensations-ordning, der giver tyske vognmænd en saltvandsindsprøjtning på 250 mio. euro vækker bekymring hos de danske eksportvognmænd.
ITD anser den tyske kompensationsordning, der dels består af en sænkning af vægtafgiften på lastvogne og dels et indirekte investeringstilskud, for konkurrenceforvridende.
? Sådan som den nye tilskudsordning kommer til at se ud, betyder de tyske planer, at danske vognmænd reelt kommer til at betale til deres tyske kolleger for at køre i Tyskland. Det er ikke rimeligt, og det er slet ikke foreneligt med gældende EU-regler om lige konkurrence i det indre marked. Jeg appellerer derfor til vore danske transportpolitikere om at få stoppet de tyske planer. EU-Kommissionen må også på banen, så vi kan få stoppet en ensidig tysk støtteordning. Kun på den måde kan vi sikre ens og lige konkurrence for alle vognmænd i hele EU, udtalte ITD?s formand Mogens Therkelsen i en pressemeddelelse.
Konsekvenserne bliver ifølge ITD, at endnu flere danske lastvogne skifter den danske nummerplade ud med en tysk.
? Jeg må konstatere, at det efter dette forslag bliver endnu mere vanskeligt at være dansk eksportvognmand. Jeg frygter, at danske eksportvognmænd i endnu højere grad vil udflage deres biler til udlandet, sagde Mogens Therkelsen
Hykleri
Det resulterede i et overraskende angreb fra 3F i Aabenraa, hvor chaufførformand Jørgen Christensen i Jyske Vestkysten angriber Mogens Therkelsen for hykleri, fordi H. P. Therkelsen A/S har udflaget en stor andel af vognparken til Tyskland.
Mogens Therkelsen afviser anklagen, og at mener 3F?s chaufførformand Jørgen Christensen, blander tingene sammen.
- Når vi og mange andre eksportvognmænd i forvejen har udflaget lastvogne, så er det fordi det har været nødvendigt for at bevare vores konkurrenceevne. Nu kommer der et helt nyt tiltag fra den tyske forbundsregering, som vil forringe danske eksportvognmænds konkurrenceevne yderligere. Så er det min klare pligt som formand for ITD, at gøre danske politikere opmærksomme på problemet. ITD?s medlemmer har også krav på at få klar besked, så de kan tage de nødvendige forholdsregler i tide, siger Mogens Therkelsen til Transport-Tidende.
Han undrer sig over, at 3F vælger en kortsigtet og klassisk fagpolitisk linie.
- Jeg forstår slet ikke at 3F vælger at indtage den holdning. De burde være interesseret i at bevare danske vognmænds konkurrenceevne til gavn for deres egne medlemmer. Ingen skal være i tvivl om, at både jeg og andre danske eksportvognmænd allerhelst ser lastbilerne med danske nummerplader og danske chauffører bag rattet. Men vores fornemste opgave, er at fastholde vores kunder og gods. Hvis vi ikke kan det, så taber alle parter, fastslår Mogens Therkelsen.
DIS for chauffører
ITD?s formand påpeger, at globaliseringen og den nuværende chaufførmangel i Danmark, gør det nødvendigt at både arbejdsgiver- og arbejdstagersiden tilpasser sig udviklingen. Han ser en DIS-ordning (Dansk International Skibsregister, hvor søfolk betaler en særligt lav sømandsskat/red.) for chauffører som hovednøglen til at bevare både beskæftigelsen for danske eksportchauffører og vognmandsvirksomhedernes konkurrenceevne.
- Det er beklageligt, at det daværende SID, ikke allerede for 10 år siden var klar til at gå sammen med arbejdsgiverne om at få indført en DIS-ordning for chaufførerne. Det har været en kolossal succes for dansk søfart. Danske søfolk er vendt tilbage til søen. Danske rederier har i dag en af verdens største tonnager og er Danmarks største valutaindtjener. Dansk landevejstransport kunne opnå en lignende udvikling, hvis fagforeninger og arbejdsgiverorganisationerne samarbejder om at overbevise politikerne om fordelene ved en DIS-ordning for eksportchauffører, siger Mogens Therkelsen.
PeanutsDen kompensationsordning som tyske vognmænd får gavn af fra nytår giver den tyske transportbranche et tilskud på 1,8 mia. kroner.
- Det er selvfølgeligt peanuts, når man tager størrelsen af den tyske transportbranche i betragtning. Men nationale støtteordninger undergraver hele grundlaget for EU?s indre marked. Når alle i EU er enige om at man skal afskaffe værftsstøtte, landbrugsstøtte, så er det helt grotesk, at EU-Kommissionen tillader Tyskland at indføre et helt nyt subsidieområde, siger Mogens Therkelsen.
-----