23948sdkhjf

Skønne lokomotiver

Der er tale om såvel udstilling af modeltog som både korte og længere køreture med f.eks. Lyntoget Søvpilen til Tommerup eller i lille tur med Hedelands smalsporslokomotiv eller museets veterantog. Desuden er der shows på drejeskiven med demonstrationer af lokomotiver

Tyske lokomotiver i Danmark har en lang tradition. De første blev leveret

i 1854-55 af leverede Alfred Borsig, Berlin, Det var seks damplokomotiver til Det sjællandske Jernbaneselskab. De var oprindeligt uden førerhus, og blev udrangeret mellem 1872 og 1881. Ingen er bevaret.

Bevaret er derimod Damplokomotivet G 78, leveret i 1875 af Esslingen ved Stuttgart til De jysk-fynske Statsbaner. Lokomotivet, som til daglig er udstillet på Danmarks Jernbanemuseum, er Danmarks ældst bevarede tysk-byggede lokomotiv. På verdensplan findes kun to ældre maskiner fra Esslingen.

De hurtige og de seje

De hurtigste damplokomotiver var KS. I 1886-93 leverede fabrikkerne Schwartzkopff i Berlin og Hartmann i Chemnitz i alt 9 lokomotiver af typen KS til DSB ? de var tidens hurtigste og kunne løbe op til 100 km/t. De var tidens største og stærkeste og trak bl.a. kongelige særtog. KS 273 tilhører Danmarks Jernbanemuseum.

De sejeste slæbere var G. I alt er 71 stk. leveret til De jysk-fynske Statsbaner/DSB 1875-1901 af bl.a. Borsig, Maffei, Hartmann, Hanomag og Esslingen. Et sejt godstogslokomotiv, hvis betydning for udviklingen af industrialiseringen i Jylland ikke kan overvurderes.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062