Presser på for en lavere rullemodstand.
Der er foretaget en sammenligning mellem forskellige dækfabrikater, og ifølge målingerne er det Continental der har den laveste rullemodstand. Både når det gælder regional- og langdistancekørsel har Continental dækkene den laveste rullemodstand på markedet. For dæk til regionaltrafikken er rullemodstanden 6 procent lavere end det nærmeste konkurrerende dæk, og for dæk til langdistancekørsel er rullemodstanden 16 pct. Lavere, fremhæver Continental, som peger på, at stigende brændstofomkostninger presser virksomhederne til at reducere øvrige omkostninger.
Lavere omkostninger- Spørgsmålet om at få lavere kilometeromkostningerne er i fokus, og dæk-slitage udgør en betydelig del heraf. Dette har Continental taget højde for ved at prioritere lav rullemodstand i forbindelse med udviklingen af nye dæk, lyder det fra dæk-producenten
- Selvom køb af dæk kun udgør ca. 3 pct.af de totale driftsomkostninger til en lastvogn på 40 tons, er valg af dæk af stor betydning for brændstof- og vedligeholdelsesomkostningerne. Dækkene påvirker brændstofomkostningerne med 17 pct. og vedligeholdelsesomkostningerne med 9 pct.. Sammenlagt betyder dette, at næsten 30 pct. af driftsomkostningerne kan tillægges dækkene, lyder det fra Continental, som forklarer:
- Lavere rullemodstand giver stor effekt på brændstoføkonomien. Dette vises meget tydeligt, når besparelsen omregnes til kroner og ører. En reduktion på styreakslens rullemodstand på 8% for en tung lastvogn til langdistancekørsel, giver en besparelse på ca. 1,25 øre per kilometer. For et dæk der kører mindst 200.000 kilometer årligt, bliver besparelsen omkring kr. 2.500.
For drivakslen bliver besparelsen endnu større ? 2,08 øre per kilometer, eller omkring kr. 4.100 såfremt det baseres på 200.000 kilometer.
Med hensyn til trailerdæk bliver effekten af lavere rullemodstand den absolut højeste. Her er det muligt at opnå en forbedring på hele 10%, hvilken betyder en besparelse på næsten 5,06 øre per kørt kilometer. Set ud fra en normal levetid, bliver den totale besparelse for hele traileren på over kr. 10.000,00.
17.000 kr. årligt
- Når man ser, hvor stor betydning rullemodstand har på brændstofforbruget, bliver fordelene tydelige, siger dr. Bernard Trilken, chef for forsknings- og udviklingsafdelingen for lastvognsdæk hos Continental i Hannover. - For en lastbil med hænger, der kører ca. 200.000 kilometer om året, kan vi reducere bilens driftsomkostninger med næsten kr. 17.000 årligt med vores dæk, siger han.
-----