23948sdkhjf

Scania R620 klar til det hele

Nu er det snart et år siden at Scania lancerede sit nye lastvognsprogram, som skal matche de nye EURO 4 og 5 normer, som snart træder i kraft.

Hovedessensen i nylanceringen var et helt program af nye ?kraftværker? med endnu mere power i den store ende. V8 motoren på 16 liters slagvolumen nu tilbydes nu med en maks. effekt på 620 hk / 3000 NM i en EURO4 klassificeret udgave.

Denne effekt nås dog ikke uden at benytte en SCR-katalysator, der skal anvende produk-tet AdBlue for at fungere. Og så er det endog kun som en EURO4 version. Der er en løs-ning der anvendes på alle Scanias V8 motorer, hvor kun en enkelt, 500 hk versionen kan tilbydes med EURO5 klassificering.

Scania R620 er en yderst moderne lastvogn, som alle chauffører vil elske, ikke mindst på grund af den store motor. V8-lyden er blevet mere afdæmpet, så det er ikke længere det store tema.

Jeg har netop prøvekørt en R620 med typebetegnelsen R 620 LA6X2MNB, altså et treakslet trækker-chassis med drivakslen placeret forrest i den nordiske bogie og med luft-affjedring på alle hjul. En rigtig nordisk trækker.

Fællesnordisk

Opbygningen på denne R620 er lavet direkte fra fabrik. Vi må medgive at det er en pæn opbygning omfattende en regulær skammelopbygning og tilhørende fornuftig afdæk-ning.

Denne type standardtrækker bygges til det fællesnordiske marked som et fælles projekt af Scania-organisationerne i fire nordiske lande, hvor man enten tilbyder den færdige trækker med denne akselkonfiguration eller som twinsteer. Opbygningen er efter min mening helt rigtig disponeret. På venstre side sidder der en 550 liter brændstoftank (på en twinsteer-version kan tanken kun blive på 500 liter).

I højre side på R620 er der et skab, som indeholder akkumulatorerne med AdBlue-tanken placeret lige ved siden af. AdBlue-tanken rummer 85 liter, så man er sikret mod at skulle køre og lede efter AdBluetankstationer, idet der kan køres langt før det ?blå stof? igen skal tankes. Efterhånden som der kommer flere og flere nye lastvogne, der skal anvende Ad-Blue, vil nettet med tankstationer. som tilbyder AdBlue også blive udbygget.

Masser af kræfter

Med den store version af 16 liters V8 motoren er man sikker på at kunne komme op ad bakkerne. Selv når man kører med et 48 ton vogntog med fuld last, kører den bare der ud af, og det er vel at mærke uanset, om det går op eller ned ad bakke.

Gearkassen er Scanias ny Opticruise GRSO905R, der er velfungerende. Placeringen af gearvælgeren lige under rattet som en stilk er en rigtig god løsning.

Ved igangsætninger og ved stop skal man altid benytte koblingspedalen - et forhold, hvor Scania skiller sig væsentligt ud i forhold til alle andre lastvogne med automatiseret gear-skifte. Det er dog blot en tilvænningssag, hvor Scania bekender sig til filosofien om både at bruge livrem og seler.

Med koblingspedalen kan chaufføren selv bestemme, hvornår vognen skal sætte i gang. Sådan.

Robotten bedst

Opticruise-gearkassen er blevet endnu bedre. Den veksler gear stort set uden, at man mærker det. Når motoren er så stor som i denne R620?, bør man anvende en gearkasse med automatiseret gearskifte. Det er store kræfter der skal administreres, og det er robot-terne for 95 procents vedkommende bedre til end mennesker.

Man skal så huske, at man stadig selv kan vælge, hvornår der skal skiftes gear. Koblingen er udstyret med koblingsbeskytter, der beskytter mod utilsigtet belastning af koblingen. Et godt udstyr på en lastvogn med en så kraftig en motor.

Alle hjul er forsynet med skivebremser, der fungerer helt efter hensigten. Dette chassis er også udstyret med ESP, der efter min mening burde høre til kategorien standardudstyr. Testvognen er også udrustet med retarder, der gør kørslen til en leg og sikrer hurtig ned-bremsning uden slidtage på driftsbremserne.

Når man er kommet op i fart sættes hastigheden på tempostaten ved hjælp af en af knap-perne på rattet. Samtidig sættes den ønskede maksimale forskel mellem den ønskede kørehastighed og den hastighed, hvor retarderen skal sætte ind. Herefter går det bare der ud af og med 620? store moment ruller den bare der ud af i det høje gear.

Går det lidt for hurtigt træder retarderen med det samme i aktion, og når det stiger lidt igen, sætter motoren ind med fuld power. Den testede R620 er ikke udstyret med Hill-Stop, men fra Scania Danmarks side har jeg modtaget informationer om, at man fremover kan levere med Hill-Stop. Det er jo et godt udstyr, som betyder, at man slipper for at vog-nen utilsigtet ruller tilbage, når der skal kobles til og terrænet måske stiger.

Behageligt arbejdsmiljø

Ved introduktionen af de nye førerhuse for godt to år siden kom de nye førerhuse med et mere fladt gulv, der dog ikke er helt fladt. Men det gav Scanias største førerhuse et vir-kelig løft, og R620 med Topline førerhus er derfor absolut i topklasse.

Det var også en god løsning at flytte køjerne tilbage til bagvæggen, selv om jeg stadig møder nogen på min vej, som mener, at det bør være lige som i 4-serien.

Arbejdspladsen bag rattet er i top. Der er mulighed for at kontrollere det hele lige rundt om chaufføren. Mulighederne for indstilling af sæde m.v. er ganske fine. Som et forskud på de nye spejlregler der kommer i begyndelsen af 2007, er R620 forsynet med det ekstra front-spejl, som skal dække området lige nede foran vognen.

Det er en god løsning, og jeg vil umiddelbart foretrække denne løsning frem for en kame-ra-monitorløsning. Spejlet er så at sige altid ?tændt?, så det vil kun være i tilfælde af isslag eller lignende, at man ikke kan se noget i spejlet.

God test-rute

Den valgte teststrækning var anderledes i forhold til de sædvanlige ruter, jeg plejer at benytte mig af. Ruten er i store træk, ad motorvej E20 fra Fredericia til Kolding Syd, via Vamdrup og Jels til Ribe. Fra Ribe til Grindsted og op ad diagonalvejen til Ejstrupholm og via Nørre Snede til Vejle, hvor vi kørte på motorvej E45 og E20 tilbage til Fredericia. Den-ne rute indeholder både en bid motorvej, en stor del landevej, hovedvej, kommunevej og bygader, som automatisk indebærer mange gearskift. På den måde blev der rig lejlighed til at teste gearkassen samt vognens evne til at kunne køre med forskellige hastigheder.

Perfekt til modulvogntog

Den almene bedømmelse af Scanias nye topversion er helt klar. Den kører som en drøm og enhver vognmand eller chauffør, vil ikke vælge forkert ved at vælge denne versi-on.

Der er heller ikke tvivl om, at trækkeren med den kraftige motor vil være yderst velegnet til at indgå som trækker i et modulvogntog af typen B-dobbelt med en linktrailer. Den store motor vil være i stand til at holde en høj gennemsnitshastighed med 60 ton vogntogsvægt, så vogntoget uden større problem vil kunne følge trit med de mange lastvogne i 40 ? 48 ton klassen, der i dag kører med motorer i segmentet 400 til 500 hk.

Samtidig vil førerhuset være en god arbejdsplads for chaufføren som er væk hjemmefra i længere tid. Der er alt hvad man har brug for. Det eneste negative er faktisk, at Scania ikke endnu kan tilbyde en EURO5 version af 620?.

Specielt for jyske kunder ville det være et godt alternativt, da mange i dag kører både nati-onalt og internationalt med trækkerne. Efter den første oktober er der som bekendt ikke nogen Maut-rabat til lastvogne med EURO4 motorer i Tyskland.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08