Adblue mere tilgængelig
Det er foreløbig tale om fem europæiske ubemandede salgssteder, hvor Shell og Yara vil installere AdBlue i løbet af næste år. Salgsstederne ligger i Calais samt endnu en vigtig lokalitet i Frankrig, i Antwerpen og Sombreffe i Belgien og i Sezana i Slovenien.
AdBlue er en urea-opløsning, der tilføres SCR-katalysatoren (Selective Catalytic Reduction) på lastbiler og bevirker, at de skadelige emissioner fra dieselmotorer omdannes til uskadelig vanddamp og nitrogen. AdBlue er en væske, der skal fyldes i en separat tank på SCR-lastbilen og som ikke må fyldes på dieseltanken. Med AdBlue kan lastbilchaufførerne opfylde de strenge EU-restriktioner for emissioner af udstødningsgasser, der træder i kraft i oktober 2006.
Disse AdBlue-dispenseringsenheder vil sætte skub i Shells voksende netværk. De er en del af selskabets netværksekspansion, der skal imødekomme den voksende efterspørgsel efter AdBlue, et marked, der forventes at nå 3,5 millioner tons pr. år i 2012.
- Yara er den største producent af AdBlue med fire anlæg i Europa, og det er vigtigt for Shell at få erfaring gennem et tæt samarbejde med denne store primære leverandør, siger Shells chef for AdBlue-teamet, Ina von Turow.
120 salgssteder- Med sit Air1-varemærke for AdBlue tilbyder Yara sine AdBlue-kunder en kombination af produktkvalitet, leveringspålidelighed og en pakke af ekstra serviceydelser ud over sin enestående produktionskapacitet. Yara har også en eneagenturaftale med Brenntag, Europas største kemikalieforhandler, der tilbyder Air1 på mere end 120 salgssteder til depoter og distribution i alle 25 EU-lande, oplyser Rolf Isberg, direktør for Air1-programmet for Yara.
-----