23948sdkhjf

Skuffet over at så få er med

Det er snart fem år siden, at FNs søfartsorganisation ? IMO ? vedtog en international konvention om kontrol med skadelige bundmalinger til skibe, også kaldet anti-foulings, der er skadelige for miljøet.

Konventionen træder endelig i kraft 12 måneder efter, at 25 lande med en samlet handelsflåde på 25 procent af verdenshandelsflådens tonnage har tiltrådt konventionen.

- Desværre er det kun 16 lande med ca. 17 procent af tonnagen, der i dag har tiltrådt den. Det er glædeligt at konstatere, at Danmark var det første land til at tiltræde konventionen, lyder det fra Danmarks Rederiforening.

Konventionen kunne være trådt i kraft den 1. januar 2003, hvis de mange lande, der havde været med til at vedtage den, også havde tiltrådt den med en underskrift i IMO.

Såvel Danmarks Rederiforening som de øvrige rederiforeninger samlet i ICS (International Chamber of Shipping) har anbefalet medlemsrederier at handle, som om konventionen var trådt i kraft i 2003.


Danske skibe fri

- Ingen af Rederiforeningens medlemsrederier har påført skibe TBT-holdige bundmalinger efter 2003. En positiv effekt har samtidig været, at de større producenter af bundmalinger er ophørt med at producere de TBT-holdige bundmalinger, påpeger Danmarks Rederiforening, som finder det ærgerligt, at konventionen endnu ikke er trådt i kraft. At EU har lavet sine egne regler fremmer ikke en international tiltrædelse, når tilmed flere EU lande endnu ikke har tiltrådt konventionen i IMO.

Danmarks Rederiforening arbejder for, at der skabes en international regulering for at løse de miljøproblemer, som vedrører skibsfarten.

- Det er i stor udstrækning lykkedes for IMO, blot er det en skam, at de enkelte lande ikke viser større interesse for at sikre miljøet internationalt, mener de danske redere.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047