Fortsat stort nybygningsprogram
Med 13 mio. TDW svarer tonnagen til 1,3 gange den nuværende handelsflåde, der vel og mærke heller aldrig har været større. Alene det sidste halve år har de danske rederier bestilt mere end 70 skibe. Skibene bygges særligt i Kina, Sydkorea og Danmark, men er i øvrigt fordelt på en række øvrige skibsbygningsnationer.
Dette betydelige nybygningsprogram er udtryk for en betydelig optimisme i det danske rederierhverv, der også de senere år har vundet markedsandele på det globale marked og i dag transporterer i omegnen af 10 procent af verdenshandelen.
KonkurrencenSamtidig er de danske redere tilfredse med, at Europa-Parlamentet nu har vedtaget en udtalelse om EUs revision af de maritime konkurrenceregler, hvori det accepteres, at skibsfarten bringes ind under de generelle konkurrenceregler. Parlamentet lægger dog stor vægt på, at Kommissionen udarbejder vejledning til industrien om, hvorledes de generelle regler i praksis skal håndteres. Disse retningslinier skal udarbejdes i nær konsultation med erhvervet og foreligge, inden ændringerne træder i kraft. For så vidt angår liniefart foreslår Parlamentet en toårig omstillingsperiode, der kan give tid til at udarbejde gennemarbejdede retningslinier. Parlamentet peger særligt på, at en form for informationsudveksling mellem linierederierne er nyttig.
Danmarks Rederiforening værdsætter, at Europa-Parlamentet har forståelse for, at den nye konkurrenceretslige situation bør følges af specifikke retningslinier, ikke mindst for så vidt angår rederiernes linie- og poolsamarbejder.
-----