23948sdkhjf

Der er brug for flere kvinder i transporterhvervet

Inge-Merete Koch, ERA Transport A/S, Odense, er ret sikker på, at det ville gavne transporterhvervet, hvis flere kvinder blev kom ind og blandede sig med mændene, - og jeg mener ikke kun på kontor, understreger Inge-Merete Koch. - Selv på de mere fysisk betonede arbejdsområder inden for vores erhverv er der plads til kvinder. Tingene har ændret sig markant i de senere år, og der foretages ikke så ofte store løft, som før i tiden. I dag har vi redskaber til at udføre de fleste muskelkrævende job, og det har naturligvis medført, at vi i dag ikke mere stiller krav om stærk fysik, når vi ansætter nye medarbejdere. Og det er egentligt helt generelt inden for erhvervet.

- Tag nu for eksempel container kørsel. Det kræver kun, at man kan løsne fire låse, og det vil jeg mene er muligt også for kvinder. Så der kunne vi sagtens have kvindelige chauffører, og det ville vi meget gerne have, for der er ingen tvivl om, at arbejdsklimaet ville blive stærkt forbedret, hvis der kom et kvindeligt islæt ind i dagligdagen.

- Kvinder på en i øvrigt mandsdomineret arbejdsplads ville være en fordel, fordi de ? set med mine øjne - er med til at gøre omgangstonen en lille smule mere civiliseret og behagelig for alle parter. Desuden er piger praktiske. De går direkte efter det fælles mål, som alle ønsker, uden at skele til, om de har haft den indflydelse på beslutningen, de mener de er berettiget til.


Problemet er arbejdstiderne

- De er ikke så magthigende, og de er hurtige til at skifte retning, når det er nødvendigt, - hvilket det jo ofte er.

- Det store problem med rekruttering af yngre mænd og kvinder til chaufførjobbene i transporterhvervet er arbejdstiderne. Selv når vi kun kører indenrigs, er der stor risiko for, at man kommer til at holde et sted natten over, fordi reglerne ikke tillader, at man fortsætter hele vejen hjem. Det er ikke attraktivt for de unge mennesker i dag at blive koblet fra det sociale samvær med deres jævnaldrende, og det problem rammer i lige høj grad mænd og kvinder.

- Men derudover er det så en tak sværere at forestille sig en pige, der kan få et ?normalt? familieliv til at fungere tilfredsstillende under de nuværende arbejdstider. Og skulle vi til at ændre for eksempel arbejdstidsreglerne, så de blev mere humane, ville det forudsætte, at der kom flere kvinder helt til tops, der hvor beslutningerne tages. Inde i trafikministeriet, i organisationerne og ude i de enkelte virksomheder. Så tror jeg, vi kunne få lidt meget mere fleksibilitet i erhvervet, siger hun.

ERA Transport ville vældig gerne ansætte flere piger i virksomheden, både på kontor og ude. Det står helt fast. Men vi har endnu ikke fået en ansøgning fra en pige til et af de ?mere mandsorienterede? job. Desværre, for jeg har hørt om flere kvindelige chauffører, som skulle være både dygtige, energiske og loyale.


DHL tog tyren ved hornene

Hos danske DHL Express har man taget tyren ved hornene og ansat Neel Frankman, dansk pige med en gedigen transportuddannelse, der blandt andet stammer fra TNT, Deutsche Post og sidst et job som direktør for DHL Express, Norge.

Neel Frankman er ikke i tvivl om, at der skal flere kvinder ind i transporterhvervet:

- Der er selvfølgelig plads til kvinder i det danske transporterhverv, men transporterhvervet i Danmark har traditionelt været lidt konservativt hvad det angår. De fleste transportvirksomheder ? en del af dem mindre ? har været drevet af mænd og med hovedsageligt mandlige ansatte. I dag er situationen en anden, idet der er sket en konsolidering, der har givet os større og mere internationale virksomheder med andre og nye perspektiver og muligheder.

- Jeg synes, transporterhvervet er et utroligt spændende område. Det går stærkt i transporterhvervet i dag, ting rør sig, og det er et meget kreativt miljø, - hvilket i realiteten passer lige så godt til kvinder som til mænd.

- Når der endnu ikke er så mange kvinder, der beskæftiger sig med transport på lederniveau, er det måske fordi der i virkeligheden er et mere generelt problem. Jeg har den opfattelse, at det er samfundet, der måske ikke er helt klart til at acceptere, at kvinderne får den status på arbejdsmarkedet. Der er stadig fordomme omkring kvinder, der arbejder. De bliver stadig hængt ud for at misrøgte børnene ? blandt andet på grund af normer og den måde, samfundet p.t. er indrettet på.

Et gods mix

- Hos DHL har vi omkring 1/3 kvindelige medarbejdere på globalt plan. Flest i de traditionelle kvindejobs, men der begynder at vise sig en tendens hen imod flere kvinder blandt de timelønnede også. Personligt tror jeg, et godt mix af kvinder og mænd vil gavne en hvilken som helst arbejdsplads, - vi har brug for en blanding af farver, køn, religiøse overbevisninger og talenter og vi har brug for folk, der gør, og folk, der tænker. Det er når vi har mangfoldigheden, at vi får de bedste resultater. Og det gælder også i transporterhvervet.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064