23948sdkhjf

Vær god ved dit muldyr

FRANKFURT - Antallet af nyindregistrerede varebiler op til 3,5 tons totalvægt i Europa, er steget med 60 procent fra 1995 til 2010 ? fra 1,3 mio. til over to millioner enheder.

Den udvikling forventer automobilindustrien vil fortsætte.

Det fortalte Dr. Bernd Wiedemann fra Volkswagen på den europæiske bilindustris workshop for motorpressen forud for den store motormesse i Hannover i slutningen af september.

- Godstrafikken vokser kraftigt i disse år, og jernbaner og skibsfarten formår ikke at løfte de stigende godsmængder. Lastbiler og varebiler flytter i dag op mod 70 procent af godset på det tyske marked, mens jernbanen og flodskibsfartens andel er faldende. Der er gode grunde til denne udvikling. Først og fremmest, at transport med lastbil, er hurtigt og prisen attraktiv og godset leveres fra dør til dør. Lette kommercielle køretøjer er endnu hurtigere og mere fleksible end lastvogne, sagde Bernd Wiedemann.

Han hævdede, at landevejstransporten er inde i en fragmenteringsfase, hvor mindre lastvogne og varebiler i stigende grad tager markedsandele i distributionssektoren.

- Denne fragmenteringsproces vil blive intensiveret i de kommende år, i takt med væksten i distributionssektoren, sagde Bernd Wiedemann.

Wiedemann fremhævede at to tredjedele af transportarbejdet på det tyske marked udføres i lokalområdet ? altså på distancer, der er under 50 kilometer. En trafik, som er koncentreret omkring de store byer.

- Tidligere blev en betydelig del af denne trafik kørt på lastvogne op til 7,5 tons totalvægt. Men harmoniseringen af standardkørekortet i EU til 3,5 tons totalvægt, bidrager til væksten i interessen for lette erhvervskøretøjer, erkendt Bernd Wiedemann.

Internethandel

Business to Business og Business to Consumer markederne er i hastig udvikling, takket være internethandelen.

- Men selv æbler, der bestilles på internettet, kræver fysiske veje og køretøjer, før de ender hos forbrugeren. Kassevognen er oplagt til levering i bycentre og beboelsesområder, hvor adgangsforholdene er dårlige eller umulige for tungere køretøjer. Det fremgår tydeligt, hvis man ser nærmere på kurér og ekspres-branchen. Alene i Tyskland omsætter branchen for mere end 11,4 mia. euro og foretager mere end to milliarder leveringer årligt. Det er naturligvis de store integratorer som Hermes, TNT, DHL og UPS, der er mest synlige på dette marked. Men faktum er, at der er mere end 40.000 pakke-transportører i Tyskland. Typisk bestående af en ejer/chauffør og en bil, fortalte Bernd Wiedemann.

Han gennemgik den markedsstyrede teknologiske udvikling, som de lette kommercielle køretøjer i øjeblikket gennemgår. Fra differentierede størrelser, over integration af navigation og kommunikation, til sikkerhed, samt ikke mindst mere miljøvenlige motorteknologier. Sidstnævnte en afgørende forudsætning, hvis køretøjerne stadig skal være velkomne på deres hjemmebane i byerne.

- De fleste producenter tilbyder i dag dieselmotorer med partikelfilter. Næste skridt kan være at udskifte dieselolien med naturgas. Et område, som Volkswagen allerede er langt fremme på, sagde Bernd Wiedemann.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063