DTL afviser C-forslag om dansk maut
En dansk vejafgift efter tysk mønster vil ikke påvirke væksten af godstransport på landevej
Det konservative Folkepartis forslag om at indføre en kilometerafgift på lastvogne med den tyske maut, som forbillede, får en nedadvendt tommelfinger fra vognmandsorganisationen DTL:
- Vejafgift på godstransport - som den såkaldte â€Maut†i Tyskland eller â€roadpricing†- er blot endnu en skat og endnu en byrde for transporterhvervet. Derfor er det en dårlig idé Tyskland har det jo også ringe effekt – på nær, når det gælder om at øge indtægterne til statskassen., udtaler adm. direktør Erik Østergaard, Dansk Transport og Logistik, DTL.
Han påpeger, at tyske analyser viser, at maut’en ikke har formået at flytte gods fra vej til alternative transportformer som jernbanen.
- Skal der for eksempel mere gods på jernbane, skal man hellere sørge for at forbedre jernbanernes kvalitet og strukturer. Kort sagt skal man ikke straffe vejtransporten, men i stedet sørge for attraktive alternativer inden for banetransporten, faststlår Erik Østergaard.
Han påpeger, at erhvervet siden 1995 har betalt en ekstra vejafgift på danske veje og at der via brændstofafgifterne faktisk opkræves kilometerafgift.
DTL opfordrer i stedet politikerne, til at forbedre infrastrukturen, tillade mere effektive transportløsninger som modulvogntog, samt at forbedre rammevilkårene for såvel landevejs- som jernbanetransporten.
-----