23948sdkhjf

Hvorfor indføre noget vi allerede har?

Diskussionen om dansk Maut er blusset op, efter at de konservative nu har luftet ideen

Diskussionen om dansk Maut er blusset op, efter at de konservative nu har luftet ideen



Vi har jo allerede en form for Maut i Danmark, lyder argumentet imod ideen. Maut er en afgift, der skal betales af lastvogne, når de kører på motorveje. I Danmark er vi medlem af en såkaldt vignetaftale, hvorved lastvognsejerne i alle deltagerlandene betaler til medlemslandenes infrastruktur.

Lastvogne fra de lande som ikke er medlem af vignetten, skal som bekendt allerede betale afgift, når de kører på motorveje i Danmark. Men måske skulle man intensivere kontrollen af om i de nu også gør det? Der findes ingen ordentlige informationstavler ved landegrænserne om at der skal betales motorvejsafgift og kontrollen er nok meget lemfældig. Det er ikke sjældent, at man kan møde udenlandske lastbilchauffører fra lande der ikke medlem af Vignetten, der enten ikke har betalt afgift i Danmark eller som ikke har kunnet komme til at købe de pågældende dagsbilletter.

Desuden hører det med, at ca. 30 pct. af hele omsætningen ved drift af en dansk eksportlastvogn er skatter og afgifter.

Årligt betaler en typisk eksportvogn en vejbenyttelsesafgift på 9.100 kr., vægtafgift på 3.854 kr., CO2 afgift på ca. 14.400 kr. samt en dieselafgift på 117.000 kr. Dertil kommer broafgifter på et femcifret beløb, hvis Storebælt ofte passeres. Alle disse afgifter går i den danske statskasse, og dertil kommer også skatten af chaufførens løn.

Hvis man i Danmark indfører en rigtig Maut som i Tyskland, vil det samtidig medføre, at Danmark skal udtræde af vignetaftalen, og det vil indebære at danske lastvogne skal til at betale direkte i alle de øvrige vignetlande.

Det vil uden tvivl yderligere animere flere vognmænd til at flage ud fra Danmark, hvorved den danske statskasse vil miste meget store indtægter i skatter og afgifter

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109