23948sdkhjf

Gang i modulvogntog sydpå

Tysk vognmand med modulvogntog ønsker tilladelse til at køre med modulvogntog på flere destinationer

Tysk vognmand med modulvogntog ønsker tilladelse til at køre med modulvogntog på flere destinationer



Den tyske vognmand Ulrich Boll fra Boll Spedition i Meppen, søger nu om tilladelse til at køre på flere destinationer med modulvogntog. Boll Spedition er blandt de to første vognmandfirmaer i Tyskland, der har fået lov til at køre et etårs forsøg med modulvogntog. Bolls modulvogntog kører mellem henholdsvis. Meppen og de to destinationer Hannover og Magdeburg. Ulrich Boll sagde på en pressekonference, at man nu også søger om tilladelse til at køre med de 25,25 meter lange vogntog mellem Meppen og Duisburg. Adspurgt fastslog Ulrich Boll fast på konferencen, at han ikke kunne se nogen ulemper i anvendelsen af modulvogntog - kun fordele. Han oplyste, at hans virksomhed, der råder over 100 egne køretøjer, ved overgang til kørsel med modulvogntog, hvor det ville være muligt, vil kunne spare 295.000 km med lastvogne hvert år. Det ville også give Boll Spedition en årlig besparelse på 94.000 liter brændstof og total set betyde en årlig økonomisk besparelse på 280.000 euro.

- Jeg tror det vil blive tilladt før eller siden, sagde Ulrich Boll.

Ifølge den tyske vognmand, har forøgelsen af brændstofforbruget næsten ikke været synligt, på de modulvogntog, som firmaet allerede har ude at køre, set i forhold til almindelige 18,75 meter vogntog.

Boll Spedition kører med modulvogntogskombinationer (i Tyskland kaldet Gigaliner), hvor man har tilkoblet en kærre til et normalt sættevognstog. Alle de tyske forsøgsvogntog er dog begrænset til 40 ton vogntogsvægt.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11