23948sdkhjf

Mautskruen får et vred til nytår

ITD frygter for danske vognmænds konkurrenceevne, når mauten stiger samtidig med tyske vognmænd får kompensation i form af lavere vægtafgifter

ITD frygter for danske vognmænds konkurrenceevne, når mauten stiger samtidig med tyske vognmænd får kompensation i form af lavere vægtafgifter



Den tyske motorvejsafgift stiger til 13,5 eurocent 1. januar 2007. Samtidig får de tyske vognmænd endelig – om end kun delvist – den kompensation, som de tyske politikere lovede ved indførelsen af mauten. Den tyske vægtafgift på lastvogne sænkes med cirka 150 mio. euro. Oven i tilbyder den tyske stat tilskudt til investeringer i miljøvenlige lastvogne. En saltvandsindsprøjtning på omkring 100 mio. euro.

Sorteper ender blandt andet hos de danske eksportvognmænd.

Ifølge ITD er der tale om en ulige og unfair behandling af andre landes vognmænd, når kun de tyske transportører får del i kompensationerne.

Formanden for ITD, direktør Mogens Therkelsen, Padborg, siger i en kommentar til den tyske regerings vedtagelse i forgårs, at mauten naturligvis skal være ens for alle, og at nationale tilskudsordninger ikke fremmer ens og lige konkurrencevilkår på det europæiske transportmarked.

– Sådan som den nye tilskudsordning kommer til at se ud, betyder de tyske planer, at danske vognmænd reelt kommer til at betale til deres tyske kolleger for at køre i Tyskland. Det er ikke rimeligt, og det er slet ikke foreneligt med gældende EU-regler om lige konkurrence i det Indre marked, siger Mogens Therkelsen og fortsætter:

– Jeg må konstatere, at det efter dette forslag bliver endnu mere vanskeligt at være dansk eksportvognmand. Jeg frygter, at danske eksportvognmænd i endnu højere grad vil udflage deres biler til udlandet.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063