23948sdkhjf

Derfor tilbageholdes skibe

Søfartsstyrelsen har efter gennemgang af de seneste tilbageholdelser af danske skibe fundet, at der ofte er fejl og mangler på bestemte områder – f.eks. radio

Søfartsstyrelsen har efter gennemgang af de seneste tilbageholdelser af danske skibe fundet, at der ofte er fejl og mangler på bestemte områder – f.eks. radio



Problemerne, der ved Havnestatskontrol fører til tilbageholdelse af danske skibe, drejer sig primært om udfyldelse af GMDSS-radiolog, betjening af skibets radioudstyr og opdatering af søkort og nautiske publikationer.

Med hensyn GMDSS-radiologgen skal der være ugentlig test af radioanlæggenes DSC, både VHF- og MF-DSC, som anføres i radiologgen. Testen kan foretages ved at kalde et andet dansk skib

Det har vist sig, at nogle af besætningsmedlemmerne med radiocertifikat ikke kan betjene radioudstyret. Alle, der har et certifikat, skal kunne betjene det radioudstyr, som certifikatet giver lov til. For at vedligeholde rutinen med at betjene skibets radioudstyr kan man skiftes til at bruge udstyret ved den daglige kommunikation med land. Udstyrets brugsanvisning om udsendelse af nød-, il- og sikkerhedsmeddelelser skal læses, lyder det fra Søfartsstyrelsen

Styrelsen har også fundet, at fejl og mangler vedrørende betjening af filter til adskillelse af olie og vand ved udledning (15 ppm separator) og fejl og mangler vedrørende godkendelse af skibets stabilitetsbog, lastsikringsmanual samt skibsberedskabsplan ved olieforurening (Shipboard Oil Pollution Emergency Plan - SOPEP) typisk er årsag til tilbageholdelse af skibet.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064