23948sdkhjf

DAF er nu helt miljøklar

Sidste år viste DAF det nye program for store lastvognsserie XF med de kommende miljøløsninger. Nu følger resten af programmet efter, så hele lastvognsprogrammet er fornyet inden for et lille år.

Det er de to serier CF og LF, der også har fået nye motorer, som kan matche de nye miljøkrav.

Skærpelser af miljøkravene er lige om hjørnet, så det helt klart i motorsegmentet at de fleste nyheder ligger.

DAF har valgt SCR-katalysatorer til hele programmet uanset motorstørrelse, og uanset om det er EURO4 eller EURO5 versioner. Det betyder, at der i fremtiden skal anvendes AdBlue i driften til alle nye DAF lastvogne. Et af de store problemer med AdBlue er den plads, som ekstratanken optager, men DAF har nu lavet et koncept, hvor AdBluetanken, der er lavet af plastic, kan være placeret som en kompakt enhed sammenbygget med andre komponenter på siden af chassiset.

På LF-serien leveres AdBluetanken med et rumfang på 26 liter, der normalt vil give en aktionsradius på ca. 2500 km. LF-serien omfatter LF 45 med totalvægte fra 6 til 22 ton, LF 55 som har tre hovedstørrelser med totalvægte fra 12 til 28 ton, hvor den ene version er en trækker. Dernæst kommer LF55, der omfatter to hovedversioner med to-akslede chassiser fra 16 ? 19 ton totalvægt og en treakslet version med 21 ton totalvægt.

I CF-serien findes der CF65, der er et to-akslet chassis. Næste trin på stigen er CF75 et toakslet chassies og en to-akslet trækkerversion, samt fire forskellige 6x2 version, en 6x4 version og en fireakslet version. Toppen af CFserien er CF85, der også omfatter to to-akslede varianter henholdsvis en chassiesversion og en trækkerversion. Dernæst kommer fire 6x2 versioner, fire tre-akslede trækkervarianter, hvor en enkelt er med den britiske husmandsbogie, der er en lille bogieaksel med små hjul. Endelig findes der to fireakslede varianter, to fireakslede 8x2 varianter. Til offroad og tungtransport findes der to treakslede varianter med træk på begge bagaksler samt en 8x4 version.

Fornyelsen

DAF gør alt hvad man kan for at forny sig samtidig med at serierne beholder deres former, så de tidligere modeller ikke falder for meget i pris. Et forhold som DAF ved modelskifte tidligere har gjort meget ud af at modvirke.

Til LF og CFserierne tilbyder DAF 13 nye motorer helt nede fra 140 hk og op til 510 hk, der omfatter (Paccar FR) en firecylindret motor på 4,5 liters slagvolumen, som tilbydes i tre varianter. En 6,7 liters 6-cyl. EURO4 motor (Paccar GR) i tre varianter, en 9,2 liters EURO 4 & 5 motor (Paccar PR) samt en 12,9 liters EURO 4 & 5 motor (Paccar MX), som vi allerede tidligere har stiftet bekendtskab med i den store XF105 serie. Sidstnævnte version findes i fire varianter og interessant nok har DAF klogt nok valgt også at introducere den kraftigste version med 510 hk / 2500 Nm i CFserien.

Dermed er DAF igen foran, når det gælder mellemserierne. Til sammenligning er den største motor der tilbydes i Volvos FMserie på 480 hk og Scanias Pserie på 380 hk.

Udvendig kan man kende de nye modeller på at fronten har fået et lift

Der er kommet ekstra forlygter i kofangeren og grillen har fået et nyt look. Der er kommet nye spejle, der sikkert er en konsekvens af de nye spejlkrav, som stiller krav om større oversigt ude i højre side.

Her skal det nævnes at spejlarrangementet specielt på LFserien er lavet rigtig godt. På trods af de store spejle, er der ikke en stor sammenhængende død vinkel med dørstolpen.

Indvendig har man implementeret et nyt instrumentbord. En god arbejdsplads er blevet bedre.

DAFs tidligere modeller i LF og CFserierne blev nylanceret i begyndelsen af 2001 og var allerede dengang udstyret med et formidabelt instrumentbræt. Det er nu blevet endnu bedre, bl.a. med det nye rat, der har indbyggede kontakter til vigtige funktioner.

Interiøret er i store træk hentet fra DAFs store serie XF, der blev opdateret sidste år. LF serien leveres enten med en dagkabine eller med et sovekabineførerhus, der har en køje på 200 x 70 cm, som giver mulighed for, at en chauffør kan overnatte.


Gear-alternativer

På gearkassesiden tilbydes LFserien såvel med flere alternativer, der omfatter manuelle gearkasser, en 6-trins ZF Astronic gearkasse med automatiseret gearskifte og en fuldautomatisk Allison. Det er virkelig et stort fremskridt med Astronic gearkassen, som jeg absolut vil anbefale. Den kommer helt til sin ret i en lastvogn, der som LFserien må formodes at skulle køre meget distribution i byområder, hvor chaufføren har travlt med at finde vej og koncentrere sig om trafikken.

LFserierne har skivebremser på alle hjul, og under de korte prøvekørsler ved DAFs testanlæg viste bremserne sig at fungere meget fint. Jeg lavede ikke bremsetest, men brugte bremserne, som man normalt gør det under kørsel, hvor man ikke har været udsat for en pludselig katastrofeopbremsning.

CFserien tilbydes i tre forskellige førerhusvarianter, en kort dagkabine, en version med sovekabine og lavt tag, samt en sovekabine version med højt tag (CF Space Cab). Sidstnævnte førerhusvariant er en fortrinlig løsning, hvis man ikke skal bo i bilen hver eneste nat ugen igennem. CFserien er forsynet med ventilerede skivebremser, der virker hurtigt og direkte. CFserien er også udstyret med EBS, som også er kombineret med ABS og ASR-funktioner. Alle 4x2 versioner har desuden bremseassistent, Hertil kommer at visse versioner af CFserien kan tilbydes med VSC (Vehicle Stability Control ? som andre på dansk vil kalde ESP), som kan modvirke vælteulykker.

CF65 kan nu også leveres med AS Tronic gearkasse (ZF automatiseret gearskifte) ligesom de store søskende CF75 og CF85. Alle DAFlastvogne med AS Tronic gearkasse har fået flyttet gearvælgeren op under rattet, hvor der nu blot sidder en stilk, som man påvirker. Det har givet et stort komfortløft i førerhuset, hvor der nu ikke længere er noget til at optage pladsen på højre side af førersædet.

Komplet program

DAF er nu klar med et komplet program, der dækker det meste af, hvad konkurrenterne tilbyder. Dog er DAF lidt bagefter i segmentet for de helt kraftige dieselmotorer. Flere andre lastvognsproducenter når op over 600 hk og 3000 NM i drejningsmoment i deres største motorer. Her er DAF nu kun på 510 hk og 2500 NM. Men til næste efterår forventes en ny kraftig version af MX motoren på markedet.

På DAFs store markeder i Mellem- og Sydeuropa har man dog ikke så hårdt brug for motorer over 500 hk endnu, så DAF rammer i dag de afsætningsmæssige store segmenter med det nuværende udvalg.

Korte testkørsler af fem forskellige nye DAFlastvogne, heraf en enkelt XF 105.410, to LF45 ere med henholdsvis 180 og 220 hk motorer, samt CF 85 begge med 510 hk motorer efterlod et godt indtryk af de nye DAF?er.

Som det altid i de sidste ti år, oplever jeg DAFs lastvogne som gode og fyldt med funktionelt udstyr, der er konstrueret ud fra konservative holdninger om, at man ikke må ændre noget uden det er blevet bedre.

Der er heller ikke tvivl om at DAFs produkter i dag er kendetegnet ved stor driftsikkerhed og et generelt godt image, både hvad gælder brugervenlighed og afsætningsmæssigt.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063