Mazda 5 med flere kræfter
Da Transport-Tidende anmeldte Årets Varebil 2006 i marts, var vi ganske godt tilfreds med den lille 2-liters dieselmotor på 110 hk. Men efter en uge bag rattet i en Mazda 5 Van med den kraftigere motorversion på 143 hk, så er vi ikke i tvivl om, hvilken motor vi ville vælge, når det alligevel er chefen, der skal betale merprisen på rundt regnet 20.000 kroner.
Den lille motor har et pænt sejtræk og en god brændstoføkonomi. Men Mazda 5?s sportslige køreegenskaber træder for alvor frem med de ekstra muskler og moment. Og ser man bort fra ?femmeren?s vantrumf ? skydedørene ? så er det præcise styretøj og den sportslige undervogn Mazda 5?s styrke i MPV feltet.
Hvis man skal tro Mazdas egne data, så er brændstoføkonomien ? 15,9 km/l. - ens på de to commonrail motorer. Men mon ikke de ekstra kræfter vil friste til frisk kørsel og dermed forbrug af en ekstra dråbe diesel i ny og næ.
Det skal dog nævnes, at testen ikke gav fornemmelse af nogen ekstraordinær tørst, selv om testbilen naturligvis blev kørt ud i krogene.
SkydedøreDet var især skydedøre, der sikrede Mazda 5 Van førstepladsen ved kåringen af Årets Varebil 2006. De glimrende køreegenskaber fjernede den sidste rest af tvivl om, at det var her maksimumpointene skulle placeres.
Træerne vokser dog ikke ind i himmelen. Man får ikke fuld gavn af skydedørenes bredde, da varerumsadskillelsen ? i lighed med de fleste andre små MPV?ere - er placeret et pænt stykke bag dørstolpen af hensyn til førerens benplads.
Mazda 5 Van laster 750 kilo inklusiv fører og eventuelle passagerer. Gulvet i varerummet er 174 centimeter langt, 147 centimeter bredt (104 centimeter mellem hjulkasser) og omkring en meter højt. Læssehøjden ved bagklappen er 63 centimeter.
Stilsikker kabine
Mazda 5 byder på æstetisk design både ude og inde. Kabinen er holdt i sorte og mørke grå nuancer med en centerkonsol i imiteret aluminium. Sidstnævnte vil for nogen være et uheldigt stilbrud, men den øvrige høje kvalitetsfornemmelse holder, når man betjener stereo- eller klimaanlæg.
Designet er velgennemtænkt og betjening og ergonomi er glimrende med multijusterbart sæde og rat. Instrumenteringen er enkelt og overskuelig.
Listen over standardudstyr tæller blandt meget andet aircondition, el-sidespejle med varme, fjernbetjent centrallås, fjernbetjening af CD-radio fra rat, udendørstermometer.
PartikelfiltreMotorudvalget på Mazda 5 tæller to benzin-motorer på henholdsvis 115 hk og 145 hk, der begge er koblet på en gearkasse med fem fremadgående gear.
De to dieselmotorer leveres med 6-trins gearkasser.
Der er partikelfilter på begge dieselmotorer.
De 33 ekstra heste og 50 ekstra Newtonmeter i moment beskærer accelerationen fra 0-100 med godt et sekund til 10,4 sekunder og øger tophastigheden med 20 kilometer i timen. Det er ikke kun chaufførluksus, men praktisk mærkbart, når Mazda 5 kører med fuldt læs. Fordelen vil dog først og fremmest være det brede chaufførsmil, der følger med ekstraregningen.
-----