Første modulvogntog på dansk vej
De første lovlige modulvogntog kan rulle ind på dansk asfalt om én måned
1. juli vil de første modulvogntog rulle ud på det danske vejnet – uden at overtræde færdselsloven. Som bekendt bliver det dog småt med kilometerne. De nye effektive og miljøvenlige modulvogntog må kun køre til Cargocentret i Kastrup lufthavn og til færgelejerne i Frederikshavn, Grenå og Helsingør.
Det er Færdselsstyrelsen i går torsdag udsendte den officielle meddelelse om starten på den tre-årige forsøgsordning, der udelukkende gør det muligt at modulvogntog, der skal køre i Sverige, kan starte og slutte turen på dansk grund.
Desuden skal forsøget gøre det muligt at opsamle erfaring med funktionen af omkoblingspladser.
Forsøget omfatter alene følgende to typer modulvogntog:
1. Lastbil med en længde på indtil 12 m sammenkoblet med påhængsvogn med en længde på indtil 12 m. Vogntoget må maksimalt have en længde på 24 m og en tilladt totalvægt på indtil 48 tons.
2. Lastbil sammenkoblet med dolly (tilkoblingsmodulet) og sættevogn. Vogntoget må maksimalt have en længde på 25,25 m og en tilladt totalvægt på indtil 60 tons.
- Vi ser forsøget som det første spæde skridt til et egentligt forsøg i større stil med modulvogntog, udtaler DTLs cheføkonom Ove Holm.
Et egentligt forsøg med modulvogntog i Danmark, hvor man kan måle på de logistiske og dermed miljømæssige gevinster kommer tidligste i gang om et år, når den udvidede forsøgsordning, som transportminister Flemming Hansen har lovet, går i gang..
Det tager udgangspunkt i det nuværende motorvejsnet og et antal transportcentre og havne. Det kræver dog en lovændring som er på tegnebordet.
En arbejdsgruppe under Transport- og Energiministeriet ventes at afholde det femte møde inden sommerferien, hvorefter ministeriet formentlig fremlægger et finansieringsoverslag for et udvidet forsøg, som vil kunne indgå i forhandlingerne om finanslov 2007.
-----