23948sdkhjf

Ny Gearkasse fra DaimlerChrysler

Motoren er det vigtigste udstyr i en lastvogn, men gearkassen er næsten lige så vigtig. Det hjælper jo ikke noget at have en stor og stærk motor, hvis ikke man kan få administreret kræfterne. Når svenskerne groft oversat kalder en gearkasse for en vekselkasse, er det ikke helt dårligt udtrykt. For det handler jo netop om at få vekslet de store kræfter om til økonomisk fremdrift af vognen.

Der sker heldigvis hele tiden udvikling inden for dette område. og nu er DaimlerChrysler netop nedkommet med en ny gearkasse med navnet Power Shift.

Den nye gearkasse er beregnet til DaimlerChryslers Mercedes lastvogne, foreløbig i Actros serien.

Power-Shiftgearkassen er af typen med automatiseret gearskifte, hvor der hverken er koblingspedal eller gearstang i lastvognen. Men DaimlerChrysler har i en del år kørt med en sådan gearkasse, så i princippet er der ikke noget nyt i det, vil den opmærksomme læser måske tænke. Men det er der.

Den nye Power-Shift er en superoptimeret gearkasse, der netop har alle de funktioner som tidligere versioner har manglet. Der er f.eks. friløb, hos DaimlerChrysler kaldet ECO-roll funktion. Det betyder, at lastvognen ruller i friløb, hvis gearkassens computer kan fornemme, at nu er der mulighed for det.

Umærkeligt

Kommer hastigheden for langt ned eller for højt op, går gearkassen automatisk i gear, og det sker vel at mærke uden, at man mærker det. Gearkassen har nemlig et meget fornemt gearskifte, hvor man ikke mærker, at der bliver skiftet. Det sker blødt og sikkert. Kun på omdrejningstælleren kan man se, at der nu er sket et gearskifte.

Gearkassen har også funktioner som Powermode, hvor den ændrer skiftemønsteret, så det bliver mere aggressivt, hvis man har brug for det i en periode. Efter ti minutters kørsel uden indgreb i betjeningen, falder gearkassens automatisk tilbage til det almindelige skiftemønster. På den måde glemmer chaufføren ikke at komme tilbage til det mere økonomiske gearingsmønster.

Samtidig er der en cruisecontrol med mere fleksible indstillingsmuligheder, et manøvre- mode, som kan anvendes ved manøvrering med køretøjet. Det et valg, som jeg ved, at der er mange chauffører, som savner ved lastvogne med automatiseret gearskifte.

Ligeledes er der mulighed for, at man kan nokke med vognen, direkte fra første gear til bakgear, uden at man først skal i frigear. Endelig kan man bakke hurtigere med lave omdrejninger, der er nemlig fire bakgear.

Følger trenden

Egentlig er det den gamle gearkasse man har bygget videre på fra DaimlerChryslers side. Men den nye G211 12 har fået reduceret antallet af fremadgående gear til 12.

Dermed følger DaimlerChrysler trenden inden for området. ZF Astronic har heller ikke mere end 12 trin i fremadgående retning, selv på de store gearkasser, der anvendes sammen med WSKmomentomformere på svære blokvognstrækkere. Dermed erkender man da også at det må være tilstrækkeligt med de motorkræfter, der som regel er til rådighed nu til dags. Gearkassen er usynkroniseret, noget som betyder mindre vægt og færre dele. Typebetegnelsen G211 12 står for at gearkassen er beregnet til et moment op til 2100 NM og at der er 12 trin fremad. Det betyder også at denne version ikke vil blive leveret i Actros, der er større end 1844/2644.

Men DaimlerChrysler oplyser, at man inden længe vil have dækket hele programmet op til de største motorer. Jeg gætter på at ?inden længe? i et messe-år som i år betyder, at den næste version der skal kunne klare op mod 2800 nm nok vil være klar til den store IAA messe i Hannover til september.

DaimlerChrysler proklamerede endog at der også vil komme en version som kan klare 3300 nm, så inden længe kommer der måske også en ny motor, der f.eks. skal kunne matche konkurrenterne.

Udfra de to testkørsler af to forskellige Actros 1844 jeg har foretaget, begge med den nye Power-Shift gearkasse, må jeg sige at det er den bedste og mest velfungerende gearkasse jeg nogen sinde har prøvet at køre med.

En milepæl

Det er en kendsgerning at DaimlerChrysler med introduktionen af Power Shift har sat en ny milepæl inden for området, samtidig med at sikkerheden og komforten bliver løftet. Det betyder også at der i fremtiden ikke vil være grund til at anskaffe sig lastvogne med almindelig gearskift, både af hensyn til økonomi og trafiksikkerheden.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078