23948sdkhjf

Ny Iveco Trakker: Off-road lastvogn på fire aksler

Trakker?en havde typebetegnelsen AD 340T44 og er produceret i Spanien, men denne fireakslede Trakker kan med rette kaldes en typisk dansk entreprenørvogn. Motoren i testvognen er den velkendte Cursor 13 motor på 12,9 liter slagvolumen i EURO3 udførelse, som takket være Cursorteknikken, der giver en variabel turbogeometri, har en topydelse på 440 hk / 2100 nm.

Gearkassen er det virkelige interessante i denne vogn. Den er nemlig lidt forud for sin tid. Det er en EuroTronic AS 12S2301 (OD) med automatisk / semiautomatisk gearskifte - i virkeligheden en ZF gearkasse, af typen AS Tronic med automatiseret gearskifte i en Iveco-udførelse, der er kendt for at være et virkelig godt valg.

Mange vognmænd og for den sags skyld også chauffører, slår stadigvæk nærmest korsets tegn for sig, når talen falder på automatiseret gearskifte ? og så i en entreprenørlastvogn. Men mange af disse tvivlere vil inden så forfærdelig længe komme til at ændre trosretning. Det automatiserede gearskifte er på vej ind og det vil blive på markedet ? stol blot på det.

Sætter roligt i gang

Gearkassen i denne Iveco Trakker er udstyret med en virkelig god finesse, som jeg aldrig tidligere har haft lejlighed til at prøve, og som andre lastvognsleverandører nok snart bliver nødt til at gøre efter: En kontakt på instrumentbrættet, som nærmest sætter den normale tilkoblingsprocedure ud af drift og blot stille og rolig sætter i gang.

Mange brugere af gearkasser med automatiseret gearskifte klager nemlig ofte over, at det kan være et problem at sætte i gang i dårligt føre. Men problemet løser denne kontakt. I øvrigt er Trakkeren udstyret med en gearvælger, som er placeret, hvor gearstangen tidligere sad.

En testkørsel i det østjyske med en vogntogsvægt på 46,7 ton (en SAWO kærre var tilkoblet) efterlod et godt indtryk af Trakkerens egenskaber, både ved kørsel på motorvej, landevej, kommuneveje, grusveje, off-road og ved kørsel op ad stejle bakker. Iveco?en klarer det bare.

En bakke med en stigning på ca. 16 procent klares uden problemer. Gearkassens gearvælgerrobot klarede en flot nedgearing et stykke op af den stejle bakke. En nedgearing, jeg ikke ville have været i stand til selv at gennemføre med en manuel betjent gearkasse, uden at vognen måske ville have komme til at holde stille.

Skifter perfekt

Gearkassen skifter perfekt uanset kørslen. Vil man spare lidt på brændstoffet er det således kun et spørgsmål om at træde med det korrekte tryk og den rette følelse på speederen og måske lige skifte gear lidt tidligere end robotten ville gøre det ved selv at påvirke gearvælgeren. Vognen har et middelsvært entreprenørchassis med to foraksler på hver otte ton og en tandembogie på nitten ton.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.052