Lastbiler trækker Mols-Linien op i svært år
Sidste års politiske folkegave ? takstnedsættelsen på Storebælt ? gjorde ondt på færgerederiet Mols-Linien. Især de private personbiler har valgt broen fra efter prisnedsættelsen.
Antallet af private personbiler på Mols-Liniens færger er faldet med 10 procent. Heldigvis for rederiet udgør den erhvervsrelaterede personbilstrafik 60 procent af den samlede personbiltrafik på Kattegat-ruterne. Her har Mols-Linien forsat godt fat i kundesegmentet, der voksede en anelse i 2005.
Anderledes positiv er udviklingen i Mols-Liniens fragtaktiviteter. Antallet af lastvogne og løstrailere voksede med 10.500 til godt 354.000 enheder. Den tunge trafik sejler udelukkende på Århus-Kalundborg rutens kombifærger Maren og Mette Mols. På de to - forholdsvis langsomme enkeltskrogsfærger ? har konkurrencen fra Storebælt været særlig markant efter takstnedsættelsen på broen. Men den gunstige udvikling på lastvognstrafikken, der steg med 3,6 procent, havde tilstrækkelig tyngde til at øge omsætningen med fire mio. kroner til 189,7 mio. kroner.
Ledelsen lægger ikke skjul på, at takstnedsættelsen kom ubelejligt, samtidig med olieprisernes himmelflugt. Mols-Liniens brændstofomkostninger er øget med en tredjedel til mere end 200 mio. kroner.
Mols-Linien øgede omsætningen til nær ved 717 mio. kroner mod 694 mio. kroner i 2004. Driftsoverskuddet på færgedriften blev otte mio. kroner, mens resultatet blev 35 mio. kroner mod godt 43 mio. kroner i 2004.
Ledelsen betegner resultatet som tilfredsstillende i betragtning af de sværere markedsvilkår. Det fremgår af årsregnskabet, at en række gennemførte og planlagte effektiviseringer af alle driftsområder, samt en ekstraordinær indsats fra medarbejderne har bidraget væsentligt til at afbøde effekten af takstnedsættelsen på Storebæltsbroen.
Flere løstrailereNår det gælder den positive udvikling på fragtområdet, så fremhæver rederiet den generelt gunstige udvikling i fragtmængderne, stigende trængselsproblemer på motorvejen over Fyn, samt de skærpede bødestraffe på køre/hviletidsområdet og de nye arbejdstidsregler, har haft en gunstig effekt.
- Vi har oplevet en kraftig stigning i antallet af løstrailere på Århus og Kalundborg, siden de nye køre/hviletidsregler trådte i kraft. Faktisk kunne vi mærke en øget interesse allerede inden, fortæller marketingschef Christian Hingelberg.
En effekt, som Mols-Linien ikke er den eneste færgeoperatør, der har nydt godt af. Molslinien har registeret en fremgang på løstrailere på omkring 20 procent.
Det stiller naturligvis ekstra krav til logistikken på færgeterminalerne i Århus og Kalundborg. Derfor har Mols-Linien netop anskaffet 17 nye trailer-traktorer fra Terberg.
-----