Østaftalen forlænget: En godt skridt i den rigtige retning
Den meget omdiskuterede Østaftale - overgangsordningen som sætter betingelserne i Danmark for arbejdskraft fra de nye EU-lande - bliver nu forlænget. Et bredt politisk forlig har banet vejen. Og modtagelsen i erhvervslivet er positiv
- Som udgangspunkt havde vi jo helst set, at ordningen slet ikke eksisterede, siger direktør Michael Svane, HTS-A, men når det er sagt, må vi kvittere for en række fornuftige ting i forligs-aftalen. Her har politikerne haft øje for at løse nogle af de vigtigste problemer ? primært ved at fjerne meget af bureaukratiet, således at virksomhederne lettere kan få den arbejdskrafts, som der jo i høj grad er brug for.
- Så der er tale om en vigtig justering i den rigtige retning. Vi lægger vægt på, at der med forhåndsgodkendelses-ordninger er skabt nye mere smidige muligheder, og vi forstår politikernes ønske om at skabe et system, hvor det er styr på tingene og dæmmes op for plattenslagere, der ønsker om omgå fagligretslige system, siger Michael Svane og tilføjer:
- Men vi må jo sige, at forliget ikke løser problemet med den konstaterede mangel på arbejdskraft, men skaber en fornuftig åbning på baggrund af overenskomstsystemet.
Det er jo ikke længe siden, at en EU-rapport viste, at mobiliteten for arbejdskraften i medlemslandene ikke er særlig stor. Det er faktisk kun 1-1,5 procent af arbejdsstyrken, som er mobil.
- Således er der jo herhjemme kun en 7?8.000 mennesker, som har søgt om at arbejde her. Og det må siges at være yderst beskedent og faktisk en klar afkræftelse af myten, om den kæmpemæssige indvandring af arbejdskraft fra de nye EU-lande, som nogen så for sig.
- I HTS-A vurderer vi, at forliget vil øge udbudet af arbejdskraft på overenskomstmæssige vilkår. Og dem, som havde satset på at slippe billigere ved ansættelsen af udenlandsk arbejdskraft, må nu indstille sig på, at det hele skal foregå inden for det faglige system, siger Michael Svane.
Tabte ordrerI samme forbindelse slår adm. direktør Ole Krog, HTS-A, fast, at virksomhederne alene på serviceområdet er gået glip af ordrer for over ti mia. kr. på grund af mangel på arbejdskraft, og at forliget ikke mindst imødekommer transporterhvervets ønske om at kunne tilbyde beskæftigelse til chauffører fra de nye EU-lande til transport af gods til og fra og igennem Danmark i dansk registrerede lastbiler,
- Det er samtidigt rart at se, at forligskredsen bag aftalen anerkender det store arbejde, som organisationerne gør for at sikre ordnede forhold på arbejdsmarkedet, siger han efter, at det er slået fast, at forhåndsgodkendelserne kun kommer overenskomstdækkede virksomheder til gode.
ØstchaufførerDTL hæfter sig ved, at det nu bliver det muligt at ansætte chauffører fra de nye EU-lande i øst til at køre på danske lastbiler. Hidtil har de danske myndigheder tolket loven sådan, at man ikke kunne give opholds- og arbejdstilladelse til østchauffører på danske eksportbiler i Danmark. Med lempelsen bliver det muligt for transportvirksomhederne at indhente en forhåndsgodkendelse hos Udlændingeservice (den tidligere Udlændingestyrelse), hvorefter virksomheden hurtigt kan ansætte østchauffører.
Forhåndsgodkendelse kan fås af virksomheder, der enten er under overenskomst eller som tiltræder en
- Alene det, at det nu er muligt at bruge østchauffører på danske biler, vil afhjælpe en konkret mangel på chauffører i den danske transportbranche, siger direktør Erik Østergaard DTL.
Politikerne ønsker tillidPartierne bag aftalen slår fast, at det er en central politisk målsætning, at arbejde i Danmark foregår på overenskomstmæssige eller på anden måde sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår. Illegalt arbejde og omgåelse af reglerne undergraver tilliden til den frie bevægelighed. Derfor skal det nuværende brede samarbejde om at forebygge illegalt arbejde og snyd fastholdes, lyder det fra partier som er: Venstre, Konservative, Socialdemokraterne, De Radikale og SF
Partierne ønsker et godt og tillidsfuldt samarbejde med andre EU-lande ? herunder de østeuropæiske EU-lande ? er vigtigt af hensyn til det generelle samarbejde i EU og mulighederne for at rekruttere efterspurgt udenlandsk arbejdskraft, men er klart over, at der også fremover vil være behov for en tæt overvågning af udviklingen på det danske arbejdsmarked i lyset af EU-udvidelsen.
Øget mobilitet- Det danske arbejdsmarked skal forberedes til at kunne håndtere en fremtidig situation uden nationale overgangsordninger og med en forventet øget mobilitet for såvel arbejdstagere som tjenesteydere fra andre EU-lande, udtaler forligspartierne som er blevet enige om en række initiativer:
Danmark vil meddele EU-Kommissionen, at vi fortsat vil bruge den nationale overgangsordning for at sikre, at arbejdstagere fra de nye EU-lande ansættes på overenskomstmæssige eller på anden måde sædvanlige vilkår.
Overgangsordningen justeres så der kommer enklere og hurtigere procedurer for at ansætte østeuropæisk arbejdskraft. Aftalepartierne er enige om, at de løbende vil vurdere mulighederne for at udfase overgangsordningen frem til 1. maj 2009. Det vil ske i samarbejde med arbejdsmarkedets parter.
Den nye tiltagPolitikerne ønsker en række tiltag, som samlet kan forbedre mulighederne for at rekruttere udenlandsk arbejdskraft, forebygge illegalt arbejde samt håndtere udfordringer for det danske arbejdsmarked i relation til fri bevægelighed af arbejdstagere og tjenesteydelser.
Det drejer sig bl.a. om, at overenskomstdække virksomheder kan blive forhåndsgodkendt til at ansætte østeuropæisk arbejdskraft, mulighed for at ansætte østarbejdere på deltid, udvidet ret for studerende til at arbejde, ret til at arbejde, mens ens ansøgning om at få arbejdstilladelsen forlænget er under behandling samt mulighed for, at pendlere kan få arbejdstilladelse.
-----