Unifeeder tror på forsat vækst
Det var dansk nærskibsfarts formentlig mest markante succes, Unifeeder A/S i Århus, der lagde hus til Danmarks Rederiforenings andet fremstød for det blå Danmark.
Stifterne Tonny Dalhøj Paulsen og Peter Bohnsen besluttede sidste efterår at samle aktiviteterne i United Shipping Agencies A/S og tilhørende selskaber under en hat og navnet Unifeeder A/S.
- Vi havde en række forskellige aktiviteter inden for spedition, rederi og luftfragt. Det skabte forvirring, og derfor ønskede vi at samle selskaberne under et fælles brand med et nyt logo. Det blev godt modtaget i markedet, siger adm. direktør Peter Bohnsen.
Unifeeder A/S beskæftiger i dag 191 medarbejdere og omsatte for mere end to mia. kroner i regnskabsåret 2004/2005. Rederiet driver 38 indchartrede containerskibe, der årligt sejler med 1,2 mio. TEU. Skibenes gennemsnitsalder er 6,7 år og kapaciteten går fra 300 til 950 TEU. Total set er flåden på 250.000 tons dødvægt.
- Vores skibe er hovedsageligt tyske og hollandske. De 20 har vi overtaget som nybygninger, heraf alene syv nye skibe sidste år, fortæller Peter Bohnsen.
Containerrederiet forventer en fortsat udskiftning af feederflåden til større skibe på op til 1200 TEU, da væksten i den globale containertrafik og stadigt større containerskibe i oversøisk trafik, kræver at feeder-kapaciteten opgraderes.
- Vi anser short sea som fremtidens løsning på det europæiske transportmarked, hvor godsmængderne er stadigt stigende, sagde Peter Bohnsen.
TilpasningKimen til Unifeeders succes har især været ejernes satsning på containeren på et tidspunkt, hvor mange konkurrenter stadig havde svært ved at se fidusen. Samtidig har rederiet satset målrettet på udvikling af servicen, så den fulgte med markedet.
- Vi har for eksempel valgt at udvikle vores egne it-systemer. Det har vi faktisk allerede gjort to gange og er nu i gang med 3. generation. Det koster naturligvis betydelige ressourcer, men det er nødvendigt, hvis vi skal råde over de rigtige værktøjer, som er tilpasset markedet og kundernes behov, fortæller Peter Bohnsen, Unifeeder A/S.
Unifeeder driver otte kontorer i fem lande. Hamborg Havn er den primære hub for Unifeeders aktiviteter i Nordeuropa, men rederiet fylder også pænt på containertrafiken til CMP og Århus Havn. Alene i Århus tegner Unifeeder sig for en tredjedel af containeromsætningen.
FlaskehalseDe senere års gunstige udvikling i containertrafikken har naturligvis smittet positivt af på Unifeeders aktiviteter. Men rederiet har også mærket til de problemer, der er fulgt i kølvandet på den hastige vækst.
- Flaskehalsproblemer er blevet mere tydelige. Vi støder oftere på problemer med at få serviceret vores skibe i de store containerhavne, fortæller Peter Bohnsen.
Et at de steder, hvor flaskehalsproblemet er mest markant, er på det hastigt stigende marked i Baltikum ? især i Skt. Petersborg, hvor Unifeeder tegner sig for omkring 20 procent af containeromsætningen.
- Væksten på det russiske marked er kolossal. Infrastrukturen har svært ved at følge med, selv om det går stærkt med udbygningen sammenlignet med det tempo vi kender i Vesteuropa. Containeromsætningen steg med 40 procent i 2005, og væksten forventes at nå mindst 25 procent i år. Markedet er ikke bare i vækst, men også i forandring. Tidligere var der en markant overvægt af forbrugsvarer som forbrugerelektronik på importsiden. Men i dag tegner halvfabrikata sig for en stadigt stigende andel i takt med at russisk industri selv overtager og udvikler produktionen, fortæller Peter Bohnsen.
Farvel til P&ODet er ikke nogen hemmelighed, at Unifeeder har tabt en stor kunde med Maersk Sealands overtagelse af den hollandske containergigant P&O Nedlloyd.
Men Unifeeder er langtfra blevet sendt planken ud af storebror på Esplanaden.
- Maersk Sealand har selv overtaget en del af ruterne, men vi fortsætter befragtningen på andre og overtager en række nye ruter, fortæller Peter Bohnsen.
P&O Nedlloyd tegnede sig før Mærsk-købet for omkring 15 procent af Unifeeders omsætning på to mia. kroner. Da effekten af omlægningerne endnu ikke er slået igennem i fuldt omfang, kan Peter Bohnsen ikke sætte præcise tal på tabet.
- Jeg vil tro, at vi mister omkring halvdelen af den omsætning vi hentede hos P&O Nedlloyd, vurderer Peter Bohnsen.
-----