Transport-Tidende tester: Doblo ikke så ringe endda
Fiats faceliftede Doblo Cargo fik en plads i skyggen ved kåringen af Årets Varebil 2006. Det blev som bekendt fem ombyggede personbiler, der løb med finalepladserne.
Den lille rummelige italiener vakte straks mere begejstring, da europæiske motorredaktører kårede Van of the Year 2006, hvor Doblo Cargo løb med titlen. En præstation, som naturligvis er ulige lettere, da man på europæisk plan har udelukket personbilerne.
Sammenlignet med de populære MPV?ere virker Fiat Doblo Cargo - trods faceliftet - som et lidt bedaget design ? især når det gælder komfort, køreegenskaber og teknik. Men for mange professionelle varebilsbrugere er det en sammenligning mellem æbler og pærer.
Den faceliftede Fiat Doblo Cargo har fået en mindre brutal front, og interiøret er også peppet op.
De vigtigste praktiske fornyelser er en udvidelse af modelprogrammet med en længere version, samt to nye kraftfulde commonrail turbodiesel motorer på henholdsvis 1,3 og 1,9 liter.
KabineTransport-Tidende har testkørt en Fiat Doblo Cargo 1.9 JTD SX Maxi, der er den lange version med højt tag.
En uges testkørsel viser, at Fiat Doblo Cargo langtfra er kørt bag af dansen, selv om tekniske finesser som elektronisk stabilitetsprogram mangler.
Doblo Cargos styrke findes både foran og bag ved varerumsadskillelsen.
Den forholdsvis høje kabine betyder optimale ind- og udstigningsforhold, som chauffører med mange daglige stop vil sætte stor pris på. Det multi-justerbare førersæde giver sammen med rattet, der kan indstilles i højden, glimrende muligheder for at tilpasse kørestillingen til individuelle behov.
Design og indretning af kabinen er vægtet mod det robuste med solide og rengøringsvenlige plastpaneler. Betjening og ergonomi er konventionel, enkel og overskuelig. Eneste lille anke, her er det usædvanligt lille speedometer, der er uvant svært at læse.
Støjniveauet i kabinen er som i de fleste varebiler væsentligt over det, man finder i de ombyggede personvogne, men absolut tåleligt.
VarerumBag førersædet byder Doblo Cargo på et robust og gedigent indrettet varerum, med gode adgangsforhold via skydedøren i siden og de asymmetriske dobbeltdøre bag. Der er naturligvis solide og pænt store surringsøjer i bunden og varerummet i den nye Maxi-model kan tage to europapaller - dog kun på langs mellem hjulkasserne.
Frigørelse af dørstop, så bagdørene kan åbnes helt op, klares enkelt med et ekstra klem på dørhåndtaget.
Varerumsvolumen er på 3,2 kubikmeter for standardstørrelsen, hvilket placerer Doblo Cargo blandt de mest rummelig i segmentet for små kassevogne. Testbilens Maxi-varerum har en kapacitet på 3,8 kubikmeter.
Moderne hesteTransport-Tidende har tidligere haft fornøjelsen af kortere testture i Doblo Cargo med den lille effektive 1,3 liters motor, der har rigeligt med trækkraft til de fleste danske kørselsbehov. Ydelsen er her 70 hk og et drejningsmoment på 180 Nm.
Rækker det ikke, så har nye commonrail 1.9 JTD motor, på 105 hk. og 205 Newtonmeter kræfterne.
Begge motorer efterlader indtrykket af fin gangkultur og smidige omdrejninger, hvilket bidrager væsentligt til køreoplevelsen.
Det gennemsnitlige brændstofforbrug for 1,3 liters motoren opgivet til respektable 18,2 kilometer per liter (højt tag koster dog en kilometer i dieselregnskabet), mens 1,9 JTD motoren her klarer 17,2 km/l.
Den konservative undervogn med bladfjedre på bagakslerne gør at Doblo Cargo trods størrelsen opfører sig som en stor kassevogn. Især ved maksimal belastning på 800 kilo kommer der lidt uklædelig gele i bagtøjet. Det betyder dog blot, at bilen skal køres som en kassevogn og ikke som en personbil.
Priserne for Fiat Doblo Cargo starter fra 108.720 kroner inkl. moms og registreringsafgift.
Fiat har dog valgt et forholdsvis skabet udstyrsprogram, der betyder, at praktiske hjælpemidler som fjernbetjent centrallås, el-indstillelige sidespejle ? der godt kunne være større ? med varme, og airbag i passagersiden er ekstraudstyr, hvis man ikke lige vælger en af SX-modellerne.
-----