Varebil til tre
Honda har begået en MPV med italiensk skrue med den nye model FR-V. Honda har valgt sædeformatet 3 plus 3, lige som Fiat gjorde med den ukonventionelle Multipla, hvor de fleste MPV-ere er opbygget efter formlen 2 plus 3 plus 2.
Resultatet er en bil, hvor der er reel benplads til de seks passager, der kan komme ind og ud uden slangemennesketalenter.
De tre bagsæder er naturligvis forsvundet i Van-udgaven, der så stadig har et passagersæde mere end de fleste konkurrenter ? givetvis til ærgrelse for ?Skat?, der i sin tid gjorde sig store anstrengelser for at sylte den tilsvarende Multipla.
Det midterste og lidt smalle sæde kan skydes længere tilbage end de to ydersæder. Det giver tiltrængt ekstra albuerum men koster til gengæld lidt gulvplads bag varerumsadskillelsen.
Varerummet, der har målene 120X110X98 centimeter, er ikke nogen balsal. Mens adgangen gennemsidedørene er lidt klemt, på grund af varerumsadskillelsen, så er det til gengæld let at nå størstedelen af varerummet fra bagsmækken.
Sprælsk turbodieselFR-V Van dækker altså et snævert behov, hvor det er den ekstra sædeplads, der trækker. Interiøret er konservativt og nydeligt, selv om lidt mere ?europæisk? stringens ville pynte.
Komfortniveauet er på højde med konkurrenternes. Køreegenskaberne er gode, men ikke specielt sportslige.
Det er motoren til gengæld. Når turboen vågner omkring 2000 omdrejninger, så er der virkeligt saft og kraft i den 2.2 liters i-CTDi motor, der yder 140 hk og 340 Nm.
Udstyrsniveauet er i top, både når det gælder komfort og sikkerhed.
ESP er standard.
Honda FR-V leveres enten med en 2-liters benzinmotor fra priser små 154.000 kroner. Dieseludgaven starter for 194.000 kroner.
-----