Øst-aftalen skaber helhed i transporterne
Forlængelsen og forbedringen af den såkaldte Østaftale, som regulerer brugen af arbejdskraft for de nye EU-lande er blevet godt modtaget i den danske transportsektor.
I ITD, der jo har grænseoverskridende transport som hovedbeskæftigelse, vurderes aftalen meget positivt.
- Det vigtige er, at udenlandske chauffører nu kan indgå som et helt naturligt led i transportforløbet i de internationale transporter. Der er ikke noget med, at man pludselig skal skifte chauffør ved grænsen alene på grund af nogle stive regler. Nu kan transporterne i langt højere grad gennemføres i et samlet logistik-forløb, som jo er det mest effektive, og der er vigtigt i konkurrence-situationen, siger Mogens Therkelsen, der er direktør for H.P. Therkelsen i Padborg og formand for ITD.
Han vurderer, at der både vil både vil blive tale om at benytte udenlandske chauffører i enkelttilfælde og på vikar-basis, sådan som det er blevet tilladt og som egentlige medarbejdere i transportvirksomhederne som en faktor i den helhedsbetragtning, som han mener er afgørende for, at danske virksomheder kan stå sig i konkurrencen.
Mogens Therkelsen peger på, at danske internationale vognmænd taber markedsandele både til Tyskland og til nogle af de nye EU-lande. Derfor er han glad for det ekstra råderum, som aftalen giver.
- Jeg er blevet spurgt om, hvor stor omfanget af udenlandsk arbejdskraft vil være. Det er svært at sige præcist, men udmeldinger fra vore medlemsvirksomheder tyder på, at behovet svarer til mellem 300 og 500 arbejdspladser, siger Mogens Therkelsen.
Han mener dog ikke, at østaftalen vil bremse udflagningen af danske lastvogne.
- Østaftalen ændrer ikke ved de vilkår, som motiverer danske transportvirksomheder til at flytte lastvogne til eksempelvis Tyskland, vurderer Mogens Therkelsen.
-----