23948sdkhjf

Da bakkerne forsvandt ned gennem Europa

Chauffør Bjarne Andersen oplevede, at det blev noget mere komfortabelt at køre ned gennem Europam da han for næsten to år siden fik en Volvo feltprøvevogn med 660 hk

Chauffør Bjarne Andersen oplevede, at det blev noget mere komfortabelt at køre ned gennem Europam da han for næsten to år siden fik en Volvo feltprøvevogn med 660 hk



Normalt er alt omgærdet af hemmelighedskræmmeri, så det er umuligt at få noget at vide om køretøjerne, når lastvognsproducenterne har såkaldte feltprøvelastbiler ude i virkeligheden.

Det er dog lykkedes at få et interview med chauffør Bjarne Andersen, der arbejder i det store midtjyske vognmandsfirma Vindelsbæk Transport A/S, hvor han kører i en for-version af den nye Volvo FH 16 med 660 hk.

Jeg mødte Bjarne Andersen i det Sydjyske, da han var på vej hjem fra en af de sædvanlige ture til Sydeuropa.

- Normalt afgår jeg hver anden fredag med kurs mod Sydspanien og ofte med leveringer i Gibraltar, fortæller Bjarne Andersen til Trans Informs udsendte.

Bjarne Andersen er på hjemmebane i det sydeuropæiske. Han har kørt som eksportchauffør hos Vindelsbæk Transport i snart otte år. Før da kørte han kølevogn i en årrække for vognmand Egon Sørensen i Hanstholm, også på Sydeuropa.

Vidste det ikke

For to år siden ringede den ene af de daværende ejere af Vindelsbæk Transport A/S, Niels Laursen til chauffør Bjarne Andersen og fortalte, at hans daværende Volvo FH12 460 var blevet solgt, og at der kom en ny trækker i stedet. Det viste så at være en feltprøvevogn med den nye 16 liters motor på 660 hk, der jo først er blevet officielt lanceret i februar i år. Det var der ikke nogen der havde fortalt ham noget om.

- Fra Volvos side blev der lagt vægt på at det så vidt muligt kun er mig der kører med vognen.

Volvoen er udstyret med I-shiftgearkasse, en gearkasse som Bjarne Andersen i dag næppe ville undvære. Om motoren siger han:

- Jeg oplevede lige pludselig, at Europa blev mere fladt. Det var som om bakkerne forsvandt. Nu har vognen rullet lige ved 308.000 km, og der har aldrig været brug for nogen form for service ud over de normale services. Jeg blev ellers grundig instrueret om hvor jeg skal ringe hen, hvis der opstår et problem. Men det har aldrig været nødvendigt.

- På en omgang til Sydspanien henter jeg vel ca. 2 til 3 timer hver gang takket være den stærke motor.

Godt sejtræk

Om I-shiftgearkassen siger Bjarne Andersen:

- Det er vel nok det bedste sikkerhedsudstyr, man kan tænke sig. Nu kan jeg koncentrere mig om at holde mere øje med den øvrige trafik. Den gearer selv når der er behov for det. Ofte venter den også med at geare ned, fordi motoren har gode sejtræks-evner.Hvis jeg selv skulle gøre det, ville jeg nok geare ned lidt før. Men man hører næsten heller ikke motoren i denne vogn, sagde Bjarne Andersen, lige inden han fortsatte turen til Fyn, hvor han skulle læsse af.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066